Boekrecensie: Ademloos

Title: Ademloos
Author: Jennifer Niven
Publisher: Uitgeverij Moon
Release date: Mei 2021
Genre: YA contemporary

Als ik het goed heb is het alweer vijf jaar geleden dat Jennifer Niven met een nieuw boek kwam. Haar eerder verschenen boeken All the bright places en Holding up the universe werden goed ontvangen. Ademloos is haar recent verschenen boek en belooft weer een indrukwekkend verhaal te worden.

Nog een week te gaan, dan heeft Claude haar diploma op zak en gaat ze met haar beste vriendin op roadtrip. Het belooft een mooie zomer samen te worden voor ze naar verschillende universiteiten gaan. Maar vlak voor ze kunnen vertrekken, kondigt Claudes vader iets aan dat de vloer onder haar voeten wegslaat. Claude en haar moeder reizen halsoverkop af naar een klein, afgelegen eiland voor de kust van Georgia. Het wemelt er van de insecten, wilde zwijnen en alligators. Er is geen bereik en Claude kent er niemand. Ze vindt het er vreselijk… Tot ze Jeremiah Crew ontmoet, een mysterieuze, knappe jongen, die zo thuis is op het eiland dat hij er bijna één mee is. Ze hebben een onmiskenbare aantrekkingskracht. Beiden weten dat wat ze hebben niet langer zal duren dan deze zomer. Maar soms is één zomer genoeg.

In Ademloos volgen we Claudine. Ze worstelt enorm met de veranderingen binnen haar familie. Logisch ook, want haar ouders besluiten te gaan scheiden. Haar vader brengt dit nieuws vlak Claudine met haar beste vriendin op roadtrip zou gaan. Change of plans, want ze reist samen met haar moeder naar een afgelegen eiland. Claudine wereld staat op z’n kop en dan wordt ze ook nog geconfronteerd met een nieuwe plek om te wonen. Bovendien ontdekt ze ook nog dat liefde ingewikkeld, beangstigend en mega spannend is. Hoewel ik erg met haar meeleefde tijdens het lezen, vond ik haar op z’n tijd ook best vermoeiend. Claudine is namelijk niet altijd even duidelijk in wat ze voelt. Dat was voor zowel de andere personages als mij als lezer verwarrend.

Jennifer Niven is heel sterk in het verwoorden van de gevoelens van haar personages. Dat deed ze in haar eerdere boeken ook al en is bij Ademloos weer net zo. Zo wist ze mij helemaal mee te nemen in de emotionele reis van Claudine door af te wisselen met heden en verleden. Jennifer schrijft niet perse vrolijke boeken. Er zit best een donker tintje aan Ademloos en dat is bij haar andere boeken ook zo. Maar dat maakt de boodschap die ze met haar boeken wil overbrengen, des te sterker.

Jennifer Niven weet exact de juiste snaar te raken en daarmee te zorgen voor een lach en een traan bij de lezer.

Ademloos zal voor veel tieners en wellicht ook volwassenen herkenbaar aanvoelen. Iedereen die een scheiding van zijn of haar ouders heeft meegemaakt zullen een aantal van Claudine haar gevoelens kunnen beamen. Ik denk dat dit verhaal door de perfecte auteur is geschreven. Niet iedereen kan de gevoelens die bij een verhaal als deze bij kijken komen, zo goed verwoorden. Jennifer Niven daarentegen, weet de juiste snaar te raken en daarmee te zorgen voor een lach en een traan bij de lezer. Pak de tissues er dus maar bij, want dit wordt een emotionele rollercoaster!

Niets minder