Boekrecensie: Dit is best wel een episch liefdesverhaal

Title: Dit is best wel een episch liefdesverhaal
Author: Kacen Callender
Publisher: Queriodo Glow
Release date: September 2020
Genre: YA contemporary

Vorig jaar was één van mijn favoriete boeken Felix ever after van Kacen Callender. De humor waarmee deze auteur schrijft, sprak me erg aan en zorgde er mede voor dat dit boek behoorde tot de leukste boeken die ik in 2020 las. Omdat ik Kacen zijn schrijfstijl zo leuk vond, was ik ook nieuwsgierig naar zijn backlist boeken. Dit is best wel een episch liefdesverhaal verscheen al eerder, maar had ik tot afgelopen week nog niet gelezen. Maar inmiddels is daar verandering in gekomen!

Nate is gek op films en wil het liefst scriptschrijver worden. Niet van films met een happy-end, want daar gelooft hij niet meer in. Zeker niet sinds het met Florence mis gegaan is. Zij is verliefd geworden op een meisje en wil niet meer dan beste vrienden zijn. Maar dan komt er opeens een nieuwe jongen op school: Oliver James Hernández. Oliver was jaren geleden Nates beste vriend, tot er iets gebeurde waar ze allebei niet over willen praten. Heeft Nate gevoelens voor Oliver? Durft hij achter zijn eigen ‘happily ever after’ aan te gaan?

In Dit is best wel een episch liefdesverhaal volgen we Nate. Nate zit op de middelbare school en woont samen met zijn moeder. Zijn zus studeert in Chicago en zijn vader is een aantal jaar geleden overleden. Daar heeft hij best nog wel eens verdriet over, maar thuis wordt er eigenlijk niet over gepraat. Zijn moeder komt vrijwel niet van de bank af en kijkt alleen maar naar herhalingen van Friends. Gelukkig heeft Nate zijn beste vriendin Florence.

Flo was tot voorkort zijn vriendin, maar niet lang nadat ze begonnen met daten, ging ze vreemd en werd ze verliefd op een meisje. Ondanks dat Nate erg boos was, wilde hij niet dat hun vriendschap eronder zou lijden. Daarom besloot hij haar te vergeven en zijn ze nu weer beste vrienden. Alles lijkt rustig te verlopen, tot Oliver James plots weer opduikt in het leven van Nate. Vroeger waren ze beste vrienden, maar vijf jaar geleden verhuisde Oliver James met zijn ouders naar New Mexico. Het afscheid tussen Nate en Oliver James was nogal ongemakkelijk waardoor ze elkaar al die tijd niet meer hebben gesproken. Maar daar zal snel verandering in komen aangezien Oliver James terug is, voorgoed.

Ik ken Kacen Callender van zijn meest recent verschenen YA contemporary Felix ever after. Wat dit boek voornamelijk zo leuk maakte, was de humor die Kacen verwerkte in zijn personages. Dit komt bij Dit is best wel een episch liefdesverhaal ook terug, maar toch wel een stuk minder als bij Felix ever after. Daar had ik net wat meer van verwacht. Wel is dit verhaal weer net zo vlot geschreven waardoor je er zo doorheen vliegt. Wat dit boek extra bijzonder maakt, is de toevoeging van de dialogen die Oliver James en Nate samen hebben. Oliver James is doof, waardoor hij met gebarentaal communiceert. De beschrijvingen van deze gebaren komen regelmatig uitgeschreven terug in het boek. Niet constant overigens, waardoor het voor de lezer juist een mooie toevoeging is en zeker niet gaat irriteren.

Toen ik de synopsis las van Dit is best wel een episch liefdesverhaal, ging ik er eigenlijk vanuit dat de rode lijn in het boek zou gaan over Nate en zijn seksuele geaardheid. Hij was verliefd op zijn beste vriendin Flo, maar krijgt nu gevoelens voor zijn voormalige beste vriend Oliver James. Opvallens is dat er nergens in het boek wordt stilgestaan bij of Nate bi of misschien wel homoseksueel is. Wanneer Nate aan zijn vrienden verteld dat hij een oogje heeft op een jongen, kijkt niemand daar dan ook raar van op. Dit vond ik zeer vernieuwend binnen het young adult genre, waarbij het ontdekken van je seksuele geaardheid en de acceptatie daarvan vaak centraal staat.

Dit is best wel een episch liefdesverhaal is een fijn boek op tussendoor te lezen. De schrijfstijl zorgt ervoor dat je snel door het verhaal heen vliegt. Liefhebbers van Becky Albertalli zullen de schrijfstijl van Kacen Callender zeker kunnen waarderen. Persoonlijk vind ik zijn later verschenen boek Felix ever after nog net wat leuker, maar ik heb van dit boek ook zeker genoten.

Dit is best wel een episch liefdesverhaal