Boekrecensie: Fable

Title: Fable
Author: Adrienne Young
Publisher: Wednesday Books
Release date: September 2021

Voor de zeventienjarige Fable, de dochter van de machtigste handelaar in de Narrows, is de zee het enige thuis dat ze ooit heeft gekend. Het is vier jaar geleden sinds de nacht dat ze haar moeder zag verdrinken tijdens een meedogenloze storm. De volgende dag liet haar vader haar achter op een legendarisch eiland vol dieven en weinig eten. Om te overleven moet ze op zichzelf blijven. Ze kan niemand vertrouwen. Het enige dat haar op de been houdt, is het doel om van het eiland af te komen, haar vader te vinden en haar rechtmatige plaats naast hem en zijn bemanning op te eisen. Om dit te doen roept Fable de hulp in van een jonge handelaar genaamd West om haar van het eiland en over de Narrows naar haar vader te varen.

Maar de rivaliteit van haar vader en de gevaren van zijn handelsonderneming zijn alleen maar toegenomen sinds ze hem voor het laatst heeft gezien. Fable ontdekt al snel dat West niet is wie hij lijkt.

In dit boek volgen we Fable, naar wie het boek ook is vernoemd. Fable is een jong meisje die heel veel in haar mars heeft. Ze is hard geworden, doordat ze op jonge leeftijd haar moeder heeft zien sterven en ze vervolgens door haar vader Saint is achter gelaten op een eiland. Dagelijks moest ze keihard werken om aan voedsel te kunnen komen. Dag in en dag uit, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat baggert ze in de zee om geld te verdienen waarmee ze de overtocht naar haar vader kan maken. Ze heeft een aantal levenslessen meegenomen van haar vader voordat hij haar achterliet. Vertrouw niemand en zorg dat je nooit bij iemand in het krijt staat. Maar dat gaat al snel mis als ze West ontmoet.

Ik heb nog niet eerder een boek gelezen van Adrienne Young, maar ik ben blij verrast met Fable. De manier waarop ze de wereld creëert en van de zee als het ware een eigen karakter heeft weten te maken is bewonderenswaardig. Dit verhaal deed me af en toe een beetje denken aan De Kraaien duologie van Leigh Bardugo. Dat komt met name doordat beide verhalen zich afspelen op een schip met een bemanning. Maar als je De Kraaien tof vond, dan denk ik dat Fable zeker een aanrader is.

Fable is een prachtig geschreven verhaal over de zoektocht van een jonge vrouw naar zichzelf en haar familie in een meedogenloze wereld vol piraterij.

Hoewel het best een tijdje duurde voordat ik in het verhaal zat, ben ik helemaal fan van Fable geworden. De wereld die Adrienne Young heeft gecreëerd is geweldig en de verschillende personages zijn heel leuk om te volgen. De romance in Fable is aanwezig maar wel aan de zijlijn. Dat was in dit geval eigenlijk wel fijn. Fable is een prachtig geschreven verhaal over de zoektocht van een jonge vrouw naar zichzelf en haar familie in een meedogenloze wereld vol piraterij. Het is een moordend avontuur op zee én op land waar gevaar altijd op de loer ligt. En dat einde! Ik ga snel het vervolg bestellen!

Fable