Boekrecensie: Hart voor de zaak

Title: Hart voor de zaak
Author: Charlotte de Monchy
Release date: januari 2023

Er is geen betere plek om te wonen dan op het betoverende Magnus Estate in Ierland. Tenminste, voor Julia, die het landgoed draaiende houdt. Haar oude cottage ligt samen met de net gerenoveerde vakantiewoningen aan een schilderachtig meer, haar collega’s zijn haar vrienden geworden en ze geniet van het buitenleven. Zo kan ze – al is het maar tijdelijk – haar lot uit de weg gaan: de fabriek van haar ouders overnemen in het kleurloze dorp in Nederland waar ze is opgegroeid.

Als de eerste gast zich aanmeldt voor de luxe cottages, is ze dan ook dik tevreden. Totdat hij voor haar neus staat en ze hem herkent. Scott Manswell, een norse rockster die in alle roddelbladen staat. En nooit met positief nieuws. Net die persoon die waarschijnlijk geen enkele waardering heeft voor de prachtige natuur, de biologische moestuin en de gekoesterde scharrelvarkens in het bos. Het kost Julia alles wat ze in zich heeft om in haar rol van beleefde gastvrouw te blijven. Gelukkig verschijnt ineens de knappe zoon van de eigenaresse om de zaken op het landgoed over te nemen, zijn charmes op haar los te laten en haar aandacht af te leiden.

In Hart voor de zaak volgen we Julia. Ze is gek op Magnus Estate, het grote landgoed in Ierland waar ze werkt als manager. Aan de rand van het landgoed, staan vakantiehuisjes die Julia net heeft laten renoveren. Vlak daarnaast, staat haar eigen cottage waarin ze verblijft. Ze is dol op haar werk en is dan ook blij dat ze Nederland voorlopig achter zich heeft kunnen laten. Maar, weet ze, dit is niet voor lang helaas. Want bij terugkomst staat de overname van het familiebedrijf op haar te wachten. Gelukkig krijgt ze voor nu voldoende afleiding door haar collega’s. Lara, haar beste vriendin, is verantwoordelijk voor de moestuin op het landgoed. Ook met de receptionist George kan ze het goed vinden. Maar dingen staan op het punt te veranderen, als de eigenaresse van het landgoed laat weten een opvolger te zoeken. En hoewel Julia niets liever zou willen, heeft de eigenaresse andere plannen. Niemand minder dan haar knappe zoon Philip zal het bedrijf gaan runnen. Ondertussen verwelkomt Julia ook de eerste gast in de gerenoveerde vakantiehuisjes. De norse rockster Scott Maxwell wil aan de drukte van Londen ontsnappen om even tot zichzelf te komen. Maar, het blijft wel een rockster..

Hart voor de zaak is een vlot geschreven feelgood roman wat zich afspeelt op het Ierse landschap.

Als er iets is wat Charlotte de Monchy als geen ander kan, is het schrijven van vlot geschreven boeken. Hart voor de zaak is geschreven vanuit de derde persoon waarin we meerdere personages volgen. Ook is Charlotte heel goed om de setting en sfeer van de locatie waar het verhaal zich afspeelt goed over te brengen op de lezer. Het Ierse landschap en de knusheid van het landgoed spatten van de bladzijdes af. Helaas ben ik wel wat minder enthousiast over de personages. En hoewel de personages op zichzelf zeker kon waarderen, zijn de ontwikkelingen die ze doormaken soms onnodig. Zo zijn een aantal liefdes verhaallijnen iets wat ongeloofwaardig en niet overtuigend. Jammer, want ik heb dit nog niet eerder meegemaakt bij Charlotte haar boeken en had het eerlijk gezegd ook niet verwacht. De synopsis klinkt immers veelbelovend.

Normaliter ben ik groot fan van Charlotte de Monchy. Ik omschrijf haar altijd als de Nederlandse Jill Mansell. Ze is een kei in feelgood en het creëren van een community waar je als lezer in mum van tijd bij betrokken bent. Bij Hart voor de zaak is dat eigenlijk niet anders. Dit verhaal bevat een flinke dosis feelgood en je leert de inwoners van het knusse Ierse dorpje al snel goed kennen. Helaas vond ik de ontwikkelen in hun verhaallijn soms vergezocht en onnodig. Mijn verwachtingen liggen bij haar boeken overigens wel heel erg hoog omdat ik haar altijd heel constant en steady vind. Daardoor is de teleurstelling ongetwijfeld wat groter bij mij dan iemand anders wellicht zou hebben. Al met al is het nog steeds een prima boek waar je vlot doorheen gaat, maar ik vond het denk ik wel de minste van haar tot nu toe.

Hart voor de zaak

Benieuwd naar mijn recensies over Charlotte de Monchy haar andere boeken? Klik dan hier.