Boekrecensie: Kisses and croissants

Title: Kisses and croissants
Author: Anne-Sophie Jouhanneau
Publisher: Delacorte Press
Release date: April 2021

Nu we al ruim een jaar in lockdown leven en niet naar het buitenland kunnen reizen, merk ik dat ik des te meer behoefte heb aan boeken die zich in het buitenland afspelen. Zo las ik laatst al Love & Olives van Jenna Evans Welch dat zich in Griekenland afspeelt. Dit boek beviel me zo goed, dat ik door wilde pakken met boeken die zich in een specifiek land of stad afspelen. Gelukkig kwam er een nieuw boek uit Kisses and croissants van Anne-Sophie Jouhanneau. Waar dit verhaal zich afspeelt? Nou dat kan je wel raden toch? 😉

De zeventienjarige Mia, een Amerikaans meisje die een halfuur van New York City woont, krijgt zes weken de tijd om haar dromen waar te maken. Ze gaat een zomerprogramma volgen in Parijs bij één van de ’s werelds beste balletgezelschappen. Maar Parijs heeft meer te bieden dan ballet – vooral wanneer een charmante Franse jongen, Louis, haar gids wil zijn. Samen met Louis ontdekt Mia dat Parijs ook een familiemysterie voor haar in petto heeft. Lukt het Mia om een goede balans te vinden tussen het waarmaken van haar dromen die ze van jongs af aan al heeft en haar nieuwe ontstane dromen?

In Kisses and croissants volgen we Mia. Ze is zeventien jaar oud en woont samen met haar ouders en broertje in een plaatsje vlakbij New York City. Ze heeft maar één droom en dat is toegelaten worden tot de prestigieuze balletschool in New York. Daarom gaat ze een zomerprogramma volgen op een andere balletschool in Parijs. In dit wereldje kent iedereen elkaar, dus Mia hoopt dat ze via deze weg de aandacht van de balletschool in New York kan trekken. Wat ze daarvoor moet doen? Zorgen dat ze een hoofdrol pakt in de eindvoorstelling van het zomerprogramma.

Maar bij aankomst in Parijs, ontdekt Mia al snel dat de stad haar veel meer te bieden heeft. Wat dat betreft heeft dit boek wel wat weg van Emily in Paris de Netflix serie. In beide verhalen verlaat het hoofdpersonage Amerika om Parijs te gaan ontdekken. Al is Kisses and croissants veel minder ordinair en leert Mia echt van haar fouten. En dan hebben we nog Louis. Hoewel hij best wat meer diepgang had mogen hebben, zijn de momenten dat hij met Mia samen is heerlijk om te lezen. Ze zijn zo schattig samen. Echt twee verliefde tieners in de city of love.

Kisses and croissants is Anne-Sophie haar debuut in Amerika. Al schreef ze al meerdere boeken in Frankrijk. Ze is Frans, maar heeft op meerdere plekken op de wereld gewoond. Ook in Amsterdam! Direct na het lezen van het eerste hoofdstuk merkte ik al dat haar schrijfstijl heerlijk is. Het verhaal is geschreven vanuit de ik-vorm en ik merk de laatste tijd steeds vaker dat ik dit een heel fijn perspectief vind om te lezen. Hoewel dit verhaal draait om Mia die een zomerprogramma volgt op een prestigieuze balletschool, voelde dit niet als het belangrijkste. Kisses and croissants is een ode aan de stad Parijs met alles wat ze te bieden heeft. Zo zoet als macarons en zo knapperig als een vers uit de oven komende baguette. Dit boek zorgt ervoor dat je direct in de auto, trein of het vliegtuig wil stappen met een enkeltje Parijs.

Kisses & Croissants neemt je mee naar al het moois dat Parijs te bieden heeft.

Hoewel ik van te voren al had verwacht dat ik Kisses and croissants heel leuk zou vinden, heeft het boek me toch nog weten te verrassen. Het viel me op dat de hardheid van de balletwereld helemaal niet zo centraal stond. Dat is wel anders dan bij Tiny Pretty Things bijvoorbeeld. Dit verhaal is veel meer een mix van liefde, Parijs en ja ook ballet. Bovendien besteedt de auteur veel aandacht aan Mia haar dromen, de keuzes die ze maakt en de relaties die ze ontwikkelt. Een aanrader als je de boeken van Jenna Evans Welch leuk vond, of als je verliefd bent op Parijs natuurlijk!

Kisses and croissants