Boekrecensie: Landgoed Rosaville, Het Koetshuis

Title: Landgoed Rosaville, Het Koetshuis
Author: Karin Quint
Publisher: Luitingh-Sijthoff
Release date: Juni 2021
Genre: Feelgood roman

Historica Laura woont op het schitterende Rosaville, een landgoed met verhalen in alle hoekjes. Wanneer haar dementerende oma haar vertelt over een onbeantwoorde liefde, duikt Laura in de geschiedenis van het koetshuis op het landgoed. Waarom is die plek zo belangrijk voor haar grootmoeder? Terwijl Laura steeds meer te weten komt over wat er in het koetshuis is gebeurd, wordt ze zelf ook verliefd op Tom. Maar ook bij Laura lijkt het mis te gaan, want Tom heeft geheimen – en niet alleen voor haar… Wat Laura nog niet weet is dat in het koetshuis alles samenkomt, niet alleen in het verleden, maar ook in het nu!

In Landgoed Rosaville: Het Koetshuis volgen we Laura. Ze is historica en woont op het prachtige landgoed Rosaville. Het is een plek waar veel herinneringen liggen voor Laura. Dit wordt alleen maar versterkt als haar oma haar vertelt over een onbeantwoorde liefde uit het verleden. Dit fascineert Laura enorm waardoor ze besluit zich verder te gaan verdiepen in de geschiedenis van het Landgoed. Laura is een fijn en herkenbaar personage om te volgen. Ze weet precies wat ze wil en is dan ook niet bang om daarvoor uit te komen. Ik werd als lezer meegetrokken in haar verhaal. En niet alleen Laura haar verhaallijn is interessant, ook het verhaal rondom haar oma wekte veel interesse.

Karin weet haar personages echt tot leven te brengen waardoor het verhaal nog realistischer wordt.

Karin Quint heeft met Landgoed Rosaville: Het Koetshuis haar eerste roman geschreven. Dit is het eerste deel in een serie, waarnaar er nog twee delen zullen volgen. Het verhaal is geschreven vanuit het personage van Laura. Voor feelgood- en historische roman boeken vind ik deze ik-vorm altijd erg prettig om te lezen. Daardoor kun je je goed inleven in het hoofdpersonage waardoor je je nog meer verbonden voelt. Historische romans worden steeds populairder. Denk maar aan de wereldwijd populaire boeken van Lucinda Riley. Karin Quint weet Landgoed Rosaville: Het Koetshuis toch iets unieks mee te geven. Dit heeft alles te maken met haar gedetailleerde schrijfstijl waardoor het verhaal echt tot leven komt.

Ik had vooraf zo mijn bedenkingen bij Landgoed Rosaville: Het Koetshuis. Dit komt voornamelijk omdat ik nog niet veel historische romans heb gelezen en daardoor niet zeker wist of dit genre me zou liggen. Maar ik heb me zorgen gemaakt om niets. Karin heeft een prachtig en indrukwekkend eerste deel in de Landgoed Rosaville serie geschreven. Gelukkig ligt deel twee al klaar hier om te lezen!

Landgoed Rosaville: Het Koetshuis