Boekrecensie: Love, Creekwood

Title: Love, Creekwood
Author: Becky Albertalli
Publisher: Harper Collins US
Release date: Juni 2020
Genre: YA contemporary
Rating:★★★✩✩ 3.5

Eén van mijn favoriete YA auteurs is toch wel Becky Albertalli. Misschien is ze zelfs wel mijn grootste favoriet. Wat haar boeken zo geweldig maakt is absoluut haar schrijfstijl. Daar is eigenlijk niets op aan te merken. Ik moet dan ook al haar boeken lezen. Of ze die nou alleen schrijft, of samen met een andere auteur. De serie waar Becky echt mee doorbrak is de Simon Universe. De serie die uit drie boeken bestaat zijn wereldwijd enorm populair. Een vierde boek zou er niet komen. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, want Eind vorig jaar maakte Becky bekend dat ze toch nog een novella heeft geschreven: Love Creekwood.

Word opnieuw verliefd op de personages uit de Simon Universe boeken. Het is meer dan een jaar geleden dat Simon en Blue’s anonieme digitale gesprekken zich ontwikkelde tot een in real life relatie. Het is inmiddels ook een aantal maanden geleden dat Abby en Leah hun onvergetelijke senior prom night beleefde.

Ze laten hun Creekwood High jaren achter zich, om aan een nieuw hoofdstuk in hun leven te beginnen: College! Voor Simon en Blue betekent dat een lange afstandsrelatie. Zal de relatie in stand blijven? En zullen Simon en Leah uit elkaar groeien nu ze honderden kilometers van elkaar verwijdert zijn? Of blijven ze bff’s for ever?

In Love, Creekwood volgen we Simon, Blue, Leah en Abby tijdens hun eerste maanden op hun nieuwe school. Simon en Blue gaan allebei naar een andere school, kilometers van elkaar verwijdert. Leah en Abby daarentegen hebben voor dezelfde school gekozen en kunnen hun relatie op dezelfde manier voortzetten. Voor Simon en Blue betekent het een lange afstandsrelatie waarvan ze allebei vastbesloten zijn het te laten slagen. Daarom mailen ze elke dag met elkaar waarin ze elkaar op de hoogte houden van wat hun bezig houdt en hoe erg ze elkaar missen. Ze nemen allebei de moeite om deze relatie op afstand in stand te houden. Dat was mooi om te zien en ik kan me voorstellen dat het zeker niet makkelijk is. College is een intensieve periode in je leven waarin je jezelf heel erg ontwikkeld. En ondanks dat Simon en Blue er het beste van proberen te maken, verliezen ze elkaar geen seconde uit het oog.

Toen ik hoorde dat de novella Love, Creekwood zou uitkomen, heb ik hem meteen gereserveerd. Wat ik toen nog niet wist, was dat dit boek voor 100% in de vorm van mails is geschreven. Stiekem vind ik dit best een beetje jammer. Ik had liever de vorm van de andere boeken in de serie gehad. Toch is de schrijfstijl van Becky nog even herkenbaar en aanwezig. De humor die zij in haar verhalen kan verwerken is en blijft gewoon steengoed. Waar ik de mails tussen Simon en Blue nog begreep (zij wonen nu immers honderden kilometers uit elkaar), vond ik die van Leah en Abby eigenlijk nergens op slaan. Leah mailde Abby nota bene zelfs regelmatig wanneer ze zich in dezelfde kamer bevonden. Daarom vond ik het niet echt wat aan het verhaal toevoegen.

Ik vond het weer heerlijk om eens een boek te lezen die Becky Albertalli alleen heeft geschreven. De afgelopen jaren zijn de boeken die van haar zijn uitgekomen in samenwerking met een andere auteur geschreven. Die boeken waren uiteraard ook tof, maar Becky is op haar best als ze alleen schrijft. De herkenbare humoristische schrijfstijl die je overal zou herkennen, is in Love, Creekwood al vanaf de eerste bladzijde aanwezig. Was het echt nodig om deze novella te schrijven? Nee, dat denk ik niet. Het voegt naar mijn mening weinig toe aan de serie. Het is echt bedoelt voor de die hard fans van Becky of van Love, Simon. En in iets meer dan 100 bladzijdes, vlieg je er ook zo doorheen!

A Song of Wraiths and Ruin