Boekrecensie: Rosaville, De Theekoepel

Title: Landgoed Rosaville, De Theekoepel
Author: Karin Quint
Publisher: Luitingh-Sijthoff
Release date: Mei 2022
Genre: Feelgood roman

Landgoed Rosaville, 1903. Rosalie de Wit houdt een feest in de tuin van Rosaville. Na de dood van haar vader is ze vanuit Engeland naar Nederland vertrokken en heeft ze haar intrek genomen in de schitterende villa die haar vader ooit voor haar moeder liet bouwen. Met het tuinfeest viert Rosalie dat ze een jaar in Nederland is. Ze huurt de gedreven en enthousiaste fotograaf Arris Nauta in om het vast te leggen. Meteen voelt Rosalie zich tot de fotograaf aangetrokken, maar ze houdt zich aan het advies van haar vader: val nooit voor een man met minder geld dan jijzelf.

Ondertussen heeft zich in de omgeving van Landgoed Rosaville een nieuwe buurtgenoot gevestigd: de charmante fabrikant Jonathan van Bredevoort. Rosalie valt als een blok voor hem en hij lijkt de ideale huwelijkskandidaat. Maar is hij wel de man die ze denkt dat hij is?

In het tweede deel van de Rosaville serie De Theekoepel volgen we een nieuw personage namelijk Rosalie de Wit. Na het overlijden van haar vader keert Rosalie terug naar het familiehuis. Als klein kind heeft ze hier veel herinneringen gemaakt en kijkt ze met veel plezier terug op een mooie tijd. Ze zou er ontzettend graag weer willen wonen, maar dat maakt de huidige verhuurder haar onmogelijk. Rosalie is een personage die we in het eerste deel van deze serie niet volgde. In deze serie staat in tegenstelling tot de meeste boekenseries de personages maar het landgoed centraal. Rosalie is een jonge, sympathieke en onafhankelijke vrouw die worstelt met herkenbare issues. Financiële zekerheid, fijne hobby’s voor in haar vrije tijd en een partner voor het leven vinden. De mannen mogen in dit verhaal dan ook zeker niet ontbreken.

Dit boek is meeslepend en zit vol sfeer en romantiek.

Wat ik heel bijzonder vind aan Rosaville, De Theekoepel, is dat je door heel het verhaal heen merkt dat Karin Quint heel veel onderzoek heeft gedaan naar de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Daardoor voelt alles heel realistisch aan en kan je er als lezer een beeld bij schetsen. Ik zag het landgoed visueel voor me en dat maakt het lezen van dit boek nog leuker. Bovendien is Rosalie een heel likeable personage waardoor je intens met haar meeleeft. Daardoor blijf je constant nieuwsgierig en wil je alsmaar doorlezen.

Karin Quint heeft met Landgoed Rosaville, De Theekoepel een zeergeslaagd vervolg in de serie geschreven. Dit boek bevat sfeer en romantiek en is eigenlijk alles wat je wil. De hoeveelheid historie in dit verhaal zorgt voor een extra dimensie. Hoewel allebei de boeken die in deze serie verschenen zijn prima los van elkaar te lezen zijn, raad ik je toch aan om eerst Rosaville, Het Koetshuis te lezen als je die mogelijkheid hebt. Eén ding is in ieder geval zeker. Het landgoed Rosaville zal je als lezer niet snel meer vergeten!Landgoed Rosaville: Het Koetshuis

Benieuwd naar mijn recensie over het eerste deel in deze serie Rosaville, Het Koetshuis? Klik dan hier.