Boekrecensie: Shine

Title: Shine
Author: Jessica Jung
Publisher: Best of YA
Release date: Oktober 2020
Genre: YA Contemporary

Shine is typisch zo’n boek waarvan ik geen idee had wat ik ervan zou gaan vinden. Dit verhaal gaat namelijk over K-pop. Een onderwerp waar ik precies niets vanaf weet. Maar dat is dan ook gelijk de reden waarom ik wel nieuwsgierig was naar Shine!

Wat zou jij opgeven om je dromen waar te maken? Voor de zeventienjarige Koreaans-Amerikaanse Rachel Kim is het antwoord op die vraag: bijna alles. Zes jaar geleden werd ze gerekruteerd door een van de grootste K-poplabels van Seoel, dat een aantal van ’s werelds populairste sterren heeft voortgebracht. De regels zijn simpel: train 24/7. Wees perfect. Date niet. Makkelijk toch?

Helaas niet. Rachel begint zich af te vragen of ze wel sterk genoeg is om door te kunnen breken en niet gebroken zal worden door een industrie die erop gericht is om mooie meisjes te controleren en te commercialiseren. Vooral wanneer ze gevoelens krijgt voor K-popster Jason Lee. Hij is niet alleen charmant, sexy en belachelijk getalenteerd. Hij is ook de eerste die echt begrijpt hoe graag ze een ster wil worden.

In Shine volgen we Rachel. Ze heeft al sinds jonge leeftijd de droom om K-pop ster te worden. Om haar droom in vervulling te laten komen, is ze met haar familie verhuisd van New York naar Korea. Want als je K-pop ster wilt worden, moet je blijkbaar een trainee-programma volgen. Zo’n programma kan wel tien jaar in beslag nemen, voordat je in een band geplaatst wordt. Ik vond met name het hele proces rondom K-pop ontzettend fascinerend. Rachel is al sinds haar elfde een trainee. Inmiddels zijn we al zeven jaar verder en komt haar kans om te debuteren steeds meer tot een hoogtepunt. Haar familie heeft alles opgegeven voor haar dus ze staat onder enorme druk. Ik vond Rachel echt een enorme vechter en is daarmee een heel sterk vrouwelijk personage.

Jessica neemt je in Shine mee in de harde maar fascinerende wereld van K-pop.

Ik ben eigenlijk blij verrast met hoe goed ik dit boek vind. De hele K-pop wereld is nieuw voor me en waarschijnlijk voor veel lezers in Nederland. Jessica neemt je stap voor stap mee en maakt het zeker niet mooier dan het is. Want als ik iets heb geleerd van Shine dan is het wel dat deze wereld keihard is. Niet alleen het label zet je enorm onder druk, maar ook de concurrentie is ontzettend zwaar. Jessica weet als geen ander hoe dit is, omdat ze zelf ook een K-pop ster is. Wie kan zo’n verhaal dan beter schrijven dan Jessica? Hou er wel rekening mee dat er een aantal heftige onderwerpen worden besproken. Bodyshaming is daar een belangrijke van. Als je daar gevoelig voor bent, bedenk dan goed of het verstandig is om dit boek te lezen.

Shine was echt zo’n boek waarvan ik geen idee had of ik het heel leuk of ontzettend stom zou gaan vinden. K-pop is geen onderwerp waar ik eerder interesse in heb gehad. Al ben ik me er wel van bewust dat deze muziek Europa steeds meer begint te veroveren. Na het lezen van Shine ben ik veel te weten gekomen over K-pop en heb ik ook wat research gedaan. Het is enorm fascinerend allemaal en Shine is een mooie introductie in deze wereld. Verder is het een verhaal vol gemene meiden. Houd je van Gossip Girl dan is dit boek zeker een aanrader. Ook deed het me denken aan Tiny Pretty Things van Sona Charaipotra en Dhonielle Clayton. Dit komt voornamelijk door de hevige concurrentiestrijd die bij de meiden onderling heerst.

Conclusie is eigenlijk dat dit boek me positief heeft verrast en ik meer K-pop wil. Gelukkig hoef ik niet lang te wachten want voor het eind van het jaar komt er nog een boek uit over K-pop. Daarnaast is Jessica ondertussen bezig met het vervolg op Shine die in Amerika halverwge 2021 wordt verwacht. Spannend!

Het dorpje Happiness

Na het lezen van deze recensie of het boek enthousiast geworden over K-pop? Een kijktip op Netflix is de documentaire Blackpink: Light up the sky waarin je de populairste K-popband van dit moment volgt. Ze geven een kijkje achter de schermen, maar vertellen ook over de harde weg naar het succes. Erg interessant! Mijn recensie lees je hier.