Boekrecensie: Stranddagboek

Title: Stranddagboek
Author: Emily Henry
Publisher: The House of Books
Release date: Juli 2020
Genre: Feelgood roman
Rating:★★★✩✩ 3.75

Een boek die niet perse op mijn tbr stond, maar die ik afgelopen week toch heb gelezen is Stranddagboek van Emily Henry. Ik zie dit boek regelmatig voorbij komen online en zowel in Nederland als in Amerika zijn de reacties lovend. Om die reden en omdat de titel van het boek me doet vermoeden dat dit een heerlijk zomers boek is, werd ik toch wel nieuwsgierig. De uitgeverij was zo aardig om het boek naar me op te sturen. In deze recensie vertel ik je wat ik ervan vond.

January is een hopeloze romanticus die vertelt over haar leven alsof ze in haar eigen feelgoodromans figureert. Gus is een serieus en literair type die gelooft dat ware liefde een sprookje is. Maar January en Gus hebben meer gemeen dan je zou denken. Ze zijn allebei blut. Ze hebben een gigantisch writer’s block. En ze moeten een bestseller schrijven voor de zomer voorbij is. Op een avond sluiten ze de weddenschap om elkaars boek schrijven, met het risico dat als ze in elkaars huid kruipen hun leven voorgoed verandert. Maar er wordt niemand verliefd. Beloofd.

In dit boek volgen we January die volgens mij zo rond de 28 of 29 jaar oud is. Ze is auteur en is hard bezig om een nieuw verhaal op papier te krijgen. January is een zelfstandige, maar ook een iets wat onzekere vrouw. Al zal ze dat misschien niet snel toegeven. Ze gelooft met hart en ziel in het ‘ze leven nog lang en gelukkig’ principe. Na het overlijden van haar vader, erft ze zijn strandhuis. Een mooi erfstuk zou je denken, maar met dit strandhuis komen er ook een aantal minder leuke dingen aan het licht. Geheimen van January haar vader, die ze misschien wel liever niet had geweten. Haar romantische kijk op het leven verdwijnt hiermee steeds verder op de achtergrond.

Totdat ze Augustus (Gus) ontmoet. Haar aartsrivaal gedurende haar jeugd en collega auteur. In tegenstelling tot January, gelooft Gus absoluut niet in een gelukkig einde. Hij heeft al te veel verdriet in de wereld gezien. Zijn boeken zijn dan ook alles behalve vrolijk. Wat dat betreft zijn hun verhalen elkaars tegenpolen. Beide hebben ze last van een writers block. Daarom besluiten ze elkaar een handje te helpen in de hoop nieuwe inspiratie te vinden.

Stranddagboek is een feelgood roman met diepgang.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik, ondanks alle positieve beoordelingen die ik heb gezien voor dit boek, geen enkele recensie heb gelezen. Doordat iedereen zo positief over dit boek was, ging ik er eigenlijk al vanuit dat ik het boek sowieso leuk zou vinden. Een recensie lezen was dan ook niet nodig. Ik ging er dan liever zonder enige kennis aan beginnen. Mijn verwachting vooraf was dat Stranddagboek een luchtige feelgood roman zou zijn met veel humor. Maar eenmaal begonnen met lezen, merkte ik al snel dat mijn verwachtingen toch niet helemaal klopte. Er komen best wat zware onderwerpen aan bod zoals overspel, rouwen en mishandeling. Verwacht dan ook zeker geen mierzoet verhaal. Humor heeft in dit boek niet de overhand, maar is wel regelmatig te voelen. Dat was ook echt wel nodig om het verhaal niet te zwaar te maken. Ik zou Strandagboek daarom ook meer omschrijven als een feelgood roman met flink wat diepgang.

Doordat mijn verwachtingen niet helemaal bleken te kloppen, had ik toch wat moeite om in het verhaal te komen. Dit kwam voornamelijk omdat ik echt zin had in een luchtige feel good. Toen ik eenmaal doorhad dat dit boek toch wat zwaarder was dan verwacht en ik gewend raakte aan de schrijfstijl van Emily, kon ik niet meer stoppen met lezen. Stranddagboek is zeker ook een aanrader voor de mensen die feelgood romans te zoet vinden, maar wel eens iets niet zo zwaars willen lezen. Ik ben helaas niet verliefd geworden op dit verhaal, maar ik kan er ook niet echt wat negatiefs over zeggen. Het was gewoon een fijn boek om in dit seizoen te lezen!

Slapeloos