Boekrecensie: Take me home tonight

Title: Take me home tonight
Author: Morgan Matson
Publisher: Simon Schuster
Release date: Mei 2021
Genre: YA contemporary

Take me home tonight is denk ik het boek waar ik het meest naar uitkeek dit jaar. Dat heeft alles te maken met het onderwerp van dit boek én de auteur. Morgan Matson is een bekende YA contemporary auteur waar ik al best wat boeken van  heb gelezen. Take me home tonight is haar nieuwste boek dat zich afspeelt in New York City: mijn favoriete stad.

Twee meisjes. Eén nacht. Geen telefoons.

Kat en Stevie zijn beste vriendinnen. Maar ze zijn ook elkaars tegenpolen. Ze zijn weggeslopen uit de buitenwijken van New York om een nacht door te brengen in ’the city that never sleeps’. Ze hebben het allemaal gepland. Ze gaan een toneelstuk zien van hun theaterleraar, eten in het populairste restaurant van de stad en hebben de beste avond ooit. Wat kan er fout gaan?

Nou, best veel.

Ze zijn amper uit de trein gestapt op Grand Central en ze hebben al te maken met vernielde telefoons, familiedrama en een onverwachte reisgenoot. De komende uren zullen moeilijker worden dan ze van te voren hadden bedacht. Tijdens deze wilde nacht in Manhattan worden zowel Kat als Stevie wakker geschud over hun vriendschap, hun keuzes in het leven en ontdekken ze eindelijk wat ze echt willen.

In Take me home tonight volgen we Kat en Stevie. Ze zijn al sinds jongs af aan beste vriendinnen en hebben een grote passie voor acteren. Ze volgen allebei het theaterprogramma op school. Kat is een meisje die heel goed weet wat ze wil in het leven: acteren in de tofste theaterproducties. Als Kat eenmaal een doel heeft, dan gaat ze daar ook 200% voor. Daardoor verliest ze soms de realiteit een beetje uit het oog. Maar ik bewonder haar ambities en doorzettingsvermogen wel enorm.

Stevie is ondanks dat ze Kat’s beste vriendin is ook haar tegenpool. Ze is eigenlijk te lief voor deze wereld en moet echt nog leren om voor zichzelf op te komen. Het is onvermijdelijk om iedereen in het leven te vriend te houden. Doordat ze haar mening altijd voor zich houdt om confrontaties te vermijden, doet ze zichzelf enorm te kort. Maar er komt vroeg of laat een moment dat ze tegen zichzelf zal aanlopen en op de harde manier leert dat vermijden geen oplossing is.

Take me home tonight is een vlot geschreven en avontuurlijk verhaal over vriendschap, je dromen volgen en jezelf in een grote stad redden.

Hoewel ik Morgan Matson haar boeken áltijd hoog op mijn tbr heb staan, heb ik er toch ook wel een soort haat/liefde verhouding mee. Take me home tonight is zoals al haar boeken een fijne YA contemporary. Maar Morgan heeft er een handje van om erg lang van stof te zijn. Ik zou het niet storend willen noemen, maar ook nu weer had ik wel een aantal momenten dat ik dacht: oke, ik snap je, ga maar door. Ook vond ik sommige situaties in het boek erg over de top. Naast Kat en Stevie, volgen we namelijk ook enkele hoofdstukken vanuit een andere vriendin Teri. Ik vond die hoofdstukken niet zoveel toevoegen aan het verhaal en vrij extreem.

Ondanks deze puntjes heb ik wel enorm genoten van Take me home tonight. Morgan neemt je helemaal mee in het nachtleven van New York City. Veel situaties en bekende locaties voelde zo herkenbaar aan. Alsof ik zelf weer eventjes terug was in de stad. Over het algemeen was het een leuk en gemakkelijk boek om te lezen. Qua schrijfstijl en verhaal is dit boek erg vergelijkbaar met Morgan haar andere boeken. Een contemporary vol avontuur, vriendschap en een vleugje humor!

Tot aan de zon en terug