Boekreview: Goodbye, Perfect

Title: Goodbye, Perfect
Author: Sara Barnard
Publisher: Macmillan Children’s Books
Release date: Februari 2018
Genre: YA conteporary
Rating: ★★★✩✩ 3.75

Ik vond het hoogtijd worden dat ik weer eens een boek zou lezen die ik in New York had gekocht. Toen ik daar in februari was, kocht ik namelijk een flinke stapel boekenGoodbye, Perfect was één van die boeken. Dit boek, geschreven door Sara Barnard stond hoog op mijn tbr. Benieuwd wat ik ervan vond?

Eden McKinley weet dat ze op niet veel kan rekenen in deze wereld. Maar, wat ze wel weet, is dat ze altijd kan rekenen op haar beste vriendin Bonnie. Bonnie, de verstandigste van de twee, met altijd tienen op school. Het komt dan ook als een complete shock als Bonnie vijf dagen voor hun schoolexamens wegrent van huis met een jongen waar Eden niets van af weet.

Als de dag vordert en er steeds meer aan het licht komt, wordt Eden flink op de proef gesteld over alles wat ze van haar beste vriendin dacht te weten. De jongen met wie Bonnie is gevlucht, blijkt namelijk hun muziekleraar te zijn..

In Goodbye, Perfect volgen we het hoofdpersonage Eden. Ze is zestien jaar en geadopteerd met haar zusje Daisy, toen ze acht jaar oud was. Wat je eigenlijk door heel het boek als lezer aanvoelt, is hoeveel Eden om haar beste vriendin geeft. Daarnaast zie je dat Eden ook een ontwikkeling doormaakt. Want ja, ze maakt fouten, maar ze leert ervan en wilt uiteindelijk het beste voor iedereen.

Ook de adoptie van Eden laat voetsporen achter in het leven van Eden. Ik vond dit een mooie toevoeging in het verhaal. Het ligt er niet heel dik bovenop, maar laat zeker wat belangrijke dingen zien.

Waar ik iets wat moeite mee had was met hoe de moeder van Bonnie in dit verhaal wordt neergezet. Zonder dat we heel veel van haar te weten komen, is het beeld alles behalve positief. Het kan natuurlijk, dat ze echt een verschrikkelijk mens is, maar het voelde voor mij een beetje alsof we te weinig over haar konden lezen en daardoor maar één kant hebben kunnen zien: de negatieve kant.

Toen ik dit boek kocht bij Barnes & Noble in New York, wist ik vrij weinig van deze auteur. Eenmaal thuis zocht ik meer informatie over haar op, op Goodreads. Ik kwam er toen achter dat Sara ook de auteur is van A Quiet Kind of Thunder. Dit boek heb ik overigens niet gelezen, maar ik ben deze de afgelopen tijd wel regelmatig tegengekomen op Instagram. Ik had dus geen idee wat ik van haar schrijfstijl kon verwachten. Maar eenmaal begonnen in het boek, was ik eigenlijk direct verkocht. We lezen dit verhaal vanuit het hoofdpersonage Eden. Zij vertelt haar verhaal als het ware aan jou en dat heeft deze auteur op een uitstekende manier gedaan. Soms kan een schrijfstijl je zo aanspreken. Ik had dit ook bij Jessica Brody en nu dus ook bij Sara Barnard.

Goodbye, Perfect is een verhaal over de kracht van vriendschap, liefde en familie dat zeker de moeite waard is om te lezen.

Toen ik begon in Goodbye, Perfect vond ik het een veelbelovend verhaal. Het zou zo maar eens een vijf sterren verhaal kunnen worden dacht ik. Verliefd worden of een crush hebben op je leraar. Wie heeft dat vroeger niet gehad? Ik heb altijd al eens een boek willen lezen over dat onderwerp. Helaas vond ik het einde wel wat tegenvallen. Al moet ik zeggen dat ik ook niet weet hoe ik dan had gewild dat het verhaal zou eindigen. Goodbye, Perfect is een verhaal over de kracht van vriendschap, liefde en familie dat zeker de moeite waard is om te lezen.

Goodbye, Perfect