Boekreview: Otherworld

Title: Otherworld
Author: Jason Segel en Kirsten Miller
Publisher: Delacorte Press
Release date: Oktober 2017
Genre: YA Sci-fi
Rating: ★★★★✩

We kunnen er niet meer om heen. Virtual Reality is in flinke opkomst. Dat er nu steeds vaker boeken geschreven worden over dit onderwerp, draagt daar vast aan bij. Zo las ik een aantal maanden terug mijn eerste VR boek, namelijk Warcross van Marie Lu. Ik was hier erg enthousiast over. Wat ik zo leuk vond aan het verhaal is dat je je helemaal in de VR wereld waant tijdens het lezen. Ik kan dan ook echt niet wachten tot het tweede deel in deze serie. Helaas duurt het nog even voordat die uitkomt. Maar gelukkig zijn er de laatste tijd meerdere boeken uitgekomen die een groot VR element bevatten. Denk maar aan Ready Player One, die ook verfilmd is en op dit moment in de bioscoop draait. Een aanrader trouwens ;). Ook kwam ik op Booktube Otherworld tegen. Dit verhaal wat ook over een VR game gaat, klonk veelbelovend.

The company says Otherworld is amazing—like nothing you’ve ever seen before. They say it’s addictive—that you’ll want to stay forever. They promise Otherworld will make all your dreams come true.

Simon thought Otherworld was a game. Turns out he knew nothing. Otherworld is the next phase of reality. It’s everything you’ve ever wanted.

And it’s about to change humanity forever.
Welcome to the Otherworld. No one could have seen it coming.

VR boeken in overvloed

Hoewel de flaptekst eigenlijk geen eens zoveel verklapt, trok het wel direct mijn aandacht. Ik was wel ook wat sceptisch. Niet lang terug las ik Warcross en vorige week zag ik de film Ready Player One. Ik hoopte dan ook dat het niet teveel op elkaar leek allemaal. Maar gelukkig is dit totaal niet het geval. De schrijvers weten in Otherworld weer een geheel nieuwe VR wereld neer te zetten met een eigen verhaal en eigen helden en vijanden.

Er is een nieuwe Virtual Reality headset uitgevonden, namelijk Otherworld. Simon heeft de creditcard van zijn rijke advocaten ouders gestolen om deze peperdure headset te kopen. Hij staat hiervoor al maandenlang op de wachtlijst en nu is hij eindelijk geselecteerd om als een van de gelukkigen de bétatest van Otherworld mag spelen. Otherworld is een VR game waar mensen de beste versie van hun leven kunnen leiden en waar ze dingen kunnen doen die ze altijd al hadden willen doen.

Simon wil Otherworld spelen omdat hij op die manier zijn beste vriendin Kat kan spreken. Ze wil Simon in de echte wereld namelijk niet meer spreken. Simon heeft geen idee wat hij verkeerd heeft gedaan en probeert daar via Otherworld achter te komen. Maar dan raakt Kat in de echte wereld in coma door een ongeluk. Ze wordt uitgekozen om een VR-headset te ontvangen die in verbinding staat met een plaats die de Witte Stad wordt genoemd. Op deze manier kan ze ontsnappen uit haar lichaam die volledig verlamd is geraakt. Maar als Kat op een dag schreeuwend wakker wordt, weet Simon dat er iets ernstig mis is in de Witte Stad en is hij vastbesloten uit te zoeken wat.

Ik ben groot fan van Simon. we leren hem kennen als iemand die door zijn ouders niet gezien wordt als een lieverdje. Maar we komen er al snel achter dat de dingen die Simon in het verleden heeft gedaan, met de beste intenties zijn gedaan. Hij heeft een goed hart. Dat zie je ook weer terug in het feit dat hij er alles voor over heeft om Kat te helpen. Ook als dat betekent dat hij er zijn eigen leven voor moet opofferen. Ik ben de laatste tijd gaan merken dat ik dit enorm kan waarderen in personages in boeken. In mijn ogen maakt ze dat erg sterk.

Schrijfstijl en verloop

Helaas is dit boek nog niet vertaald in het Nederlands. Gelukkig is hij prima te lezen in het Engels en worden er weinig tot geen lastige termen gebruikt. Daardoor las hij lekker weg. Mijn enige puntje is dat de hoofdstukken niet genummerd zijn, maar alleen een titel hebben. Dat maakt voor het verhaal niet uit, maar ik vind het minder fijn lezen.

In het begin van het verhaal was ik erg nieuwsgierig naar wat er precies was gebeurd tussen Kat en Simon, waardoor Kat hem niet meer wilde spreken. Dat zorgde ervoor dat ik de eerste 100 pagina’s binnen no time had gelezen. Wanneer we ons eenmaal in Otherworld bevinden, kakte het naar mijn mening een beetje in. Je moet je heel goed kunnen inleven om de wereld in Otherworld te begrijpen en voor je te zien. Soms raakte ik dat inlevingsvermogen een beetje kwijt en verlangde ik weer naar een aantal hoofdstukken die zich niet in de game afspeelde.

Al met al ben ik erg verrast door dit verhaal. Ik ben met name blij dat dit boek niet teveel lijkt om de boeken als Ready Player One en Warcross. De virtual reality game die de schrijvers van dit boek neerzetten is naar mijn mening groter dan in de bovengenoemde boeken. Wat ik ook fijn vond was dat je je niet direct aan het begin van het verhaal in de virtual reality wereld bevond. Dit ging geleidelijk en je werd er als lezer dus goed op voorbereid. Als je net als ik heb genoten van eerdere virtual reality verhalen, dan raad ik je Otherworld zeker aan. Het is een serie en ik kan dan ook niet wachten op deel 2 die in het najaar van 2018 uitkomt!