Boekreview: Neverworld Wake

Title: Neverworld Wake
Author: Marisha Pessl
Publisher: Uitgeverij Q
Release date: Juni 2018
Genre: YA fantasy

‘Vijf vrienden. Een van hen kan overleven. Wie zou jij kiezen?’ staat er op de cover van dit boek. Klinkt als een te gek mysterie verhaal. Meer dan deze informatie had ik dan ook niet. Ik wilde er zo blanco mogelijk in gaan. Zo blijft alles zo lang mogelijk mysterieus. Benieuwd wat ik van Neverworld Wake vond?

Beatrice heeft haar vrienden al een jaar niet meer gezien. Ooit vormden ze een hechte groep en waren ze populair op school, tot de onverwachte, mysterieuze dood van een van hen alles veranderde. Wanneer ze wordt uitgenodigd voor een besloten feestje met de oude groep besluit ze te gaan, in de hoop meer te horen over de dood van Jim. Maar in de loop van de avond merkt ze dat ze te ver uit elkaar zijn gegroeid en geeft ze de hoop op dat ze ooit zal weten wat er toen is gebeurd.

Dan wordt het ochtend. Het stormt hard, en er klopt een mysterieuze man aan. Hij vertelt iets wat niet waar kan zijn: de vijf vrienden zitten vast in de tijd, een probleem dat alleen kan worden opgelost als ze een gruwelijke beslissing nemen. Voor Beatrice is dit de laatste kans om achter de waarheid te komen, en haar enige kans om te kunnen overleven. De Neverworld Wake is begonnen.

In Neverworld Wake volgen we Beatrice. Haar vriendje, Jim, is een tijdje terug geheel onverwachts overleden. De politie concludeerde dat hij zelfmoord heeft gepleegd, maar Beatrice geloofd dit niet. Ze is dan ook vastbesloten om meer te weten te komen over zijn dood. Beatrice denkt namelijk dat haar voormalige vriendengroep meer weet over zijn dood. Daarom besluit ze naar een feest te gaan die één van haar vrienden geeft. Maar al gauw blijkt dat er iets gruwelijks mis is. De vriendengroep zit vast in de tijd en beleven een en dezelfde dag elke dag opnieuw. Creapy!

Naarmate het verhaal vordert, leren we die vriendengroep beter kennen. Toch vind ik dat dit redelijk oppervlakkig blijft. Ik had het leuk gevonden als Marisha iets dieper was gegaan in de karakters van de personages. Dit doet overigens niet af aan het verhaal, maar is meer mijn persoonlijke smaak.

Wat mij trouwens erg opviel, waren de namen van de personages. Zo zijn Whitley, Cannon en Kipling hele moderne en opvallende namen en zijn Beatrice, Jim en Martha juist wat oudbolliger. Grappige keuze van de schrijfster!

Als ik het me goed herinner, heb ik nog nooit eerder een boek gelezen van Marisha Pessl. Ik had dan ook totaal geen verwachtingen van haar schrijfstijl. Marisha schrijft op zo’n bijzondere manier, dat ze de kleine details vindt om te beschrijven. Dit vond ik een zeer fijne verrijking voor het verhaal. Ik kan haar schrijfstijl eigenlijk niet vergelijken met iemand anders. Ze heeft echt een eigen stijltje die zeer aantrekkelijk is om te lezen.

Plot

De rode draad in Neverworld Wake is de oorzaak van de dood van Jim, Beatrice’s haar vriendje. Het plot hiervan ga ik natuurlijk niet verklappen, maar ik kan je wel zeggen dat telkens als ik dacht te weten hoe het zat, ik er toch weer volkomen naast zat.

We komen er al gauw achter in het verhaal dat iedereen geheimen bewaard. Maar wat die geheimen dan precies zijn? Daar kom je stukje bij beetje achter en dat zijn absoluut geen dingen die je zag aankomen! Een beetje zoals bij We Were Liars van E. Lockhart, maar dan toch weer héél anders!

Neverworld Wake kon op geen beter tijdstip uitkomen. Ik had weer heel veel zin in een YA mysterie. Toch had ik iets heel anders verwacht van dit boek. Ik lees veel YA mysteries, maar ik heb nog nooit een mysterie verhaal gelezen die een fantasy touch heeft. Ik miste wel wat meer diepgang bij de personages. Dit zorgde ervoor dat ik halverwege het boek wat in kakte. Toch hield ik vol en zat ik er tegen het einde van het boek weer helemaal in. Dat Beatrice en haar vrienden telkens dezelfde dag opnieuw beleven vond ik een heel tof element in het boek. Het plot is erg goed uitgewerkt en zeer onverwachts voor de lezer. Neverworld Wake gaat over vriendschap, vertrouwen, Het einde van het verhaal liet me echt met open mond achter. Een welsprekend en aangrijpend verhaal, vooral voor de filosofisch ingestelde lezers. Maar bovenal natuurlijk een aanrader voor lezers die zin hebben in een mysterieus verhaal dat je compleet verbaasd achter laat.

neverworld