Boekreview: Nooit Meer

Author: Colleen Hoover
Publisher: Zomer & Keuning
Release date: maart 2018
Genre: YA contemporary
Rating: ★★★★✩

Vorige maand las ik Nooit Meer van Colleen Hoover. Colleen is voor mij de queen van de New Adult boeken en ik kon dan ook niet wachten om te beginnen met dit boek!

‘Nooit meer’ van Colleen Hoover vertelt het aangrijpende verhaal van Lily, die verliefd wordt op de knappe neurochirurg Ryle. Hij is assertief, koppig en een tikje arrogant, maar ook gevoelig, briljant en dol op Lily. De opbloeiende nieuwe relatie brengt herinneringen terug aan Atlas, haar eerste liefde.

Als hij weer in haar leven verschijnt, komt alles wat Lily heeft opgebouwd in gevaar. Dan komt het eropaan dat ze de kracht in zichzelf vindt om te zorgen dat de toekomst geen herhaling wordt van het verleden.

New Adult

Een genre wat steeds beter van de grond komt in Nederland is New Adult. Het verschil met het genre Young Adult is dat de hoofdpersonages uit de boeken vaak net iets ouder zijn. Zitten de personages in YA vaak nog op de middelbare school en staan ze op het punt te gaan studeren, zijn de hoofdpersonen bij NA vaak begin twintig, studeren ze al of zijn ze net afgestudeerd. Ze staan aan de start van een nieuw hoofdstuk in hun leven, waarbij liefde een grote rol speelt. Als ik NA boeken zou moeten omschrijven, dan zou ik zeggen: verslavend, adembenemend en intens. Naast Colleen Hoover schrijven Jeniffer L. Armentrout, Sophie Jackson en Rebecca Yarros ook veel NA boeken.

Hoofdpersonages

Aan het begin van het boek vallen we direct binnen in het leven van Lily. Ze verteld dat haar vader net is overleden en dat ze op zijn begrafenis iets doms heeft gedaan. Ze is na de begrafenis daarom dan ook direct gevlucht naar een willekeurig appartementencomplex in de buurt om daar op een dak t gaan zitten. Ik hoor je het denken, maar nee ze wil geen zelfmoord plegen. Ze heeft tijd nodig om na te denken wat er precies is gebeurd en om alles een plek te geven. Maar ze komt er al snel achter dat ze niet de enige is die dit dak uitkoos om uit te razen. Ze komt Ryle tegen en hebben op het dak een gesprek samen. Ook hij heeft iets doms gedaan waar je later in het verhaal meer over te weten komt.

Naast Ryle en Lilly heeft Ellen Degeneres ook een hele grote rol in het boek. Ook al komt ze er zelf niet in voor, schrijft Lilly veel over haar. Dit vond ik echt een hele leuke toevoeging in het verhaal om het toch ook een beetje luchtig te houden in een toch al zeer heftig verhaal.

Geen idee of je al wel eens eerder een boek hebt gelezen van Colleen Hoover, maar ze is by far mijn favoriete NA schrijfster. Haar schrijfstijl is zo fijn en ze schrijft altijd de meest indrukwekkende verhalen. In Nooit Meer lezen we vanuit het perspectief van Lilly. Vaak vind ik het jammer dat je maar vanuit één perspectief leest. Ik vind het echt wat toevoegen aan een verhaal als je het ook vanuit iemand anders mag lezen. Maar in dit boek, heb ik me daar geen enkel moment aan gestoord. Lilly verteld haar verhaal door regelmatig terug te grijpen naar haar verleden. Dit lezen we aan de hand van haar dagboeken van vroeger. Dit vond ik ontzettend leuk. Zeker in de eerste helft van het boek, vond ik die dagboekstukken leuker om te lezen dan het heden. Maar dat verleden heeft Lilly gemaakt wie ze is en dat begin je te begrijpen door haar dagboeken. Daarom zijn ze heel belangrijk voor het verhaal.

Ik heb nog nooit iets negatiefs geschreven in een review over boeken van Colleen Hoover. Bij haar weet ik eigenlijk altijd zeker dat het verhaal me tot diep in m’n hart zal aangrijpen. Nooit Meer is anders dan haar andere boeken. Dit komt omdat het verhaal heel dichtbij Colleen zelf ligt. Hier verteld ze het een en ander over in het nawoord van het boek. Zeker goed dus om die ook nog te lezen als je het boek uit hebt. Voor mij en ik denk ook voor vele anderen die al meer boeken van Colleen hebben gelezen, was dit de meest indrukwekkendste tot nu toe. Het onderwerp zet je aan het denken en laat je zien dat niet alles zo zwart-wit is in het leven. Nooit meer is krachtig, overweldigend en heeft een zeer bijzondere indruk achtergelaten.