Boekrecensie: Beartown

Title: Beartown
Author: Fredrik Backman
Publisher: Penguin Books
Release date: mei 2018
Genre: Roman

Beartown is een Zweeds stadje dat zijn beste tijd heeft gehad. Zoals men daar zegt: je kunt er niet leven, je kunt er hoogstens overleven. Maar aan het meer staat een heel oude ijsbaan, en die is de reden waarom mensen in Beartown nog geloven in betere tijden: het juniorenteam van de plaatselijke ijshockeyclub kan dit jaar landskampioen worden. De hoop op een betere toekomst voor de stad legt veel druk op de jonge spelers. De halve finale is uiteindelijk de katalysator voor een gruwelijke daad die de hele stad in beroering brengt. Beschuldigingen vliegen over en weer en geen van de bewoners ontkomt aan de commotie.

In Beartown volgen we meerdere personages. Al gauw werd het me duidelijk dat we niet één specifiek persoon volgen, maar een hele stad: een community. Dat maakt dat je als lezer erg betrokken raakt bij het fictieve stadje Beartown waar ijshockey centraal staat. Als je geen hockey speelt, kijk je ernaar. We kunnen wel stellen dat de inwoners geobsedeerd zijn door hun junior hockeyteam voor jongens in het lokale klassement. Het gaat niet zo goed met de stad die langzaamaan aan het krimpen is. Maar gelukkig zijn er een aantal veelbelovende jonge mannen wier talenten dé redding moeten zijn voor Beartown.

Fredrik Backman zou zo maar eens aan mijn lijstje met favoriete auteurs toegevoegd kunnen gaan worden.

Fredrik Backman maakt mensen graag aan het huilen. Hij doet de lezer verlangen naar wat was, wat had kunnen zijn en wat zou kunnen zijn als de wereld anders zou zijn. En hoewel Beartown op het eerste gezicht lijkt op een ijshockey verhaal, verenigt Backman echter opnieuw een wereld met twee simpele vragen: wat gebeurt er als mensen leven volgens de verwachtingen van anderen, en wat gebeurt er als ze dat niet doen? Vertelt vanuit verschillende personages, weet Backman precies wat hij doet. De woorden zinken weg in het onderbewustzijn van de lezer. Ze doen wat alle goede sportliederen doen; ze blijven hangen lang nadat het spel is gewonnen of verloren. En dat is precies wat Backman bij mij teweeg heeft gebracht met Beartown.

Beartown stond al jaren op mijn lijstje om te lezen. Nu was het eindelijk zover. Fredrik Backman heeft me niet teleurgesteld. Ik ben zeer te spreken over Beartown. Waar het boek wat langzaam op gang kwam, vloog ik er eenmaal op de helft zo doorheen. Nu ik het boek heb uitgelezen snap ik ook dat Backman de tijd heeft genomen om de inwoners te introduceren en ons kennis te laten maken met de verhoudingen tussen iedereen binnen te community. Daarmee heeft hij een goeie basis gelegd voor het vervolg in de serie: Us Against You die belooft verder gaan waar Beartown is geëindigd.

Beartown

Benieuwd naar mijn recensies over andere boeken van Fredrik Backman? Klik dan hier.