Boekrecensie: Life Goals

Title:
Life Goals
Author: Laura Brijde
Publisher: Prometheus
Release date: Juli 2020
Genre: Non fictie

Begin deze week ontving ik het gloednieuwe boek Life Goals van Laura Brijde. Laura ken je wellicht nog van haar blog RunningLau, die ze als tiener heeft opgericht. Inmiddels is ze 24 en bereikt ze dagelijks heel veel mensen via haar Instagramaccount. Laura heeft met vallen en opstaan geleerd wat echt belangrijk is in het leven. Want als millennial heeft onze generatie het zeker niet makkelijker dat de generatie voor ons. We willen alleen maar meer, meer, meer. Stilstaan? Dat is geen optie. Maar maakt deze manier van leven je wel gelukkig?

Ik was eigenlijk meteen nieuwsgierig naar Life Goals. Misschien wel omdat dit een boek is over millennials, geschreven door een millennial. Een ervaringsdeskundige dus. Wat heel typerend is voor onze generatie en de generatie net na ons (generatie Z) is dat wij altijd ‘aan staan’. Bovendien zijn we altijd op zoek naar geluk. Dit was niet anders voor Laura en aan de hand van haar eigen levenspad, neemt ze ons mee in een wereld vol streven, perfectie en de opkomst van de online wereld.

(Girl)boss

In het eerst hoofdstuk staat werken en carrière maken centraal. Een zeer leerzaam hoofdstuk vond ik het. Wat me het meeste bij is gebleven uit dit hoofdstuk is de belangrijke boodschap dat je van je passie zeker niet je werk hoeft te maken. Sterker nog, er zijn maar weinig mensen die van hun passie hun werk willen en kunnen maken. Ik zeg bewust ook willen, want ik heb zelf ook ondervonden dat het niet perse vanzelfsprekend is dat je dit wilt. Passie wordt vaak gelinkt aan hobby’s. Zo is fotograferen een grote hobby van mij en sprong ik een aantal jaar geleden in het diepe door als zzp-er aan de slag te gaan. Maar al snel merkte ik dat als je hobby’s een verplichting worden er een enorme druk op komt te staan. Ik kreeg onwijze stress. En dat terwijl een hobby juist een ontspanning zou moeten zijn.

Het leven hoeft geen constante strijd naar meer, beter en groter te zijn.

– Uit Life Goals door Laura Brijde

Liefde

Het tweede hoofdstuk gaat over liefde. En net als bij vrijwel iedereen ging dat bij Laura ook niet zonder obstakels en het nodige liefdesverdriet. Ze neemt ons mee in haar eigen ervaringen met de liefde en vertelt je over haar eerste echte vriendje tot aan haar laatste, huidige relatie, waarin ze nu nog steeds happy is. Hoewel ons looppad in de liefde zeker niet hetzelfde is, ben ik er, door het lezen van haar ervaringen in Life Goals wel achtergekomen dat de gevoelens die daarbij kijken komen niet zoveel van elkaar verschillen. Alleen al die herkenning was heel fijn om terug te lezen! Dat ga jij ook hebben als je dit boek leest. Dat weet ik zeker.

#nofilter

Het derde hoofdstuk gaat dieper in op het beeld van perfectie. We zijn met z’n allen zo ontzettend goed in het creëren van een perfect plaatje. Of dat perfecte plaatje gebaseerd is op werkelijkheid maakt tegenwoordig geen eens meer zoveel uit. Denk maar aan alle mooie foto’s van meiden op Instagram met een filtertje of tien hier en daar. Ik denk dat we er diep van binnen allemaal wel eens onzeker van worden. Ook Laura was hier gevoelig voor in haar tienerjaren. Ze neemt ons mee in de minst fijne periode uit haar leven waarin sporten en gezond eten een obsessie werden. Helaas is dit ook een heel herkenbaar en gevoelig onderwerp voor mij persoonlijk. Niet lang geleden worstelde ik zelf met een eetstoornis waar ik nog steeds niet volledig van hersteld ben. En zelfs als je dit niet heb gehad (ik hoop het voor je, want het is echt geen pretje) dan zal je sommige dingen in dit hoofdstuk toch herkennen. Het heeft namelijk alles te maken met de controle willen houden. Waarop je dan controle wilt houden, maakt niet zoveel uit. Dat legt Laura heel goed uit wat mij weer heeft geholpen om dingen uit m’n eigen leven te verklaren.

Wat heb ik gelachen om de hilarische anekdotes van Laura en haar vriend Tony met hun reiservaringen!

Wanderlust

Vervolgens duiken we een vrolijker hoofdstuk in. Een hoofdstuk dat gaat over reizen. Het is een ontzettend leuk hoofdstuk waarin Laura vertelt over haar eigen reiservaringen met hilarische anekdotes van zowel haarzelf als haar vriend Tony. Ook kom je er in dit hoofdstuk achter hoe ze haar huidige vriend Tony heeft leren kennen. Ik bedacht me tijdens het lezen van dit hoofdstuk, voornamelijk door de belevenissen die Laura omschrijft, dat je de mooiste herinneringen maakt op vakantie. Die bijzondere momenten blijven je altijd bij! Die heb jij zelf ongetwijfeld ook aan je reizen. Of dat nou kamperen op de camping was met je familie of al backpackend in je eentje door Indonesië.

Life goals is een boek vol (h)erkenning voor de millennials en generatie Z onder ons. Een must read.

In het laatste hoofdstuk vertelt Laura hoe zij denkt dat je als millennial, maar eigenlijk in elke generatie, gelukkig wordt. Ik zie dit hoofdstuk als een soort conclusie op alle voorgaande hoofdstukken. Een mooi einde die de puzzzel van Life Goals compleet maakt.

Hoewel ik helemaal niet van plan was Life Goals zo snel te lezen, is hij twee dagen na het ontvangen van het boek alweer uit. Ik had niet verwacht dat ik zoveel herkenning zou terugvinden. Dit heeft me ook geholpen om mijn eigen gevoelens, struggles en vragen in het leven een plek te kunnen geven. Het is altijd fijn om te weten dat je niet de enige bent die worstelt met bepaalde dingen in het leven. Wat ik heb geleerd en meeneem uit Life Goals? Dat avocado’s ons wel enorm dankbaar mogen zijn. Dankzij ons millenials zijn ze populairder dan ooit te voren! Er valt dus ook genoeg te lachen tijdens het lezen. Laura, bedankt voor je echte en eerlijke verhaal. Je hebt me geraakt met je mooie woorden.

Life Goals