Boekrecensie: Rent a boyfriend

Title: Rent a boyfriend
Author: Gloria Chao
Publisher: Simon Pulse
Release date: November 2020

Chloe Wang is zenuwachtig om haar ouders aan haar vriend voor te stellen, want de waarheid is dat ze hem zelf ook nog nooit heeft ontmoet. Ze huurde hem in bij Rent for Your ’Rents, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het leveren van nepvriendjes. Vriendjes die zijn opgeleid om zelfs de meest traditionele Aziatische ouders te imponeren. Drew Chans passie is kunst, maar nadat zijn ouders hem hebben verbannen uit de familie omdat hij de universiteit had verlaten om zijn dromen na te jagen, werd hij een Rent for Your ’Rents-medewerker.

Wanneer Chloe Drew inhuurt, is de missie simpel: overtuig haar ouders dat nep Drew hun goedkeuring waard is, zodat ze stoppen met haar onder druk te zetten om op het huwelijksaanzoek van Hongbo in te gaan. Hongbo is de rijkste jonge vrijgezel in hun hechte Aziatisch-Amerikaanse gemeenschap. Maar wanneer Chloe begint te vallen voor de echte Drew begint haar zorgvuldig samengestelde leven uit elkaar te vallen.

In Rent a boyfriend volgen we Chloe. Bij haar familie bekend als Jing-Jing, heeft Chloe haar hele leven geprobeerd haar ouders te pleasen en hen niet teleur te stellen door gezichtsverlies in hun buitengewoon prestigieuze, strijd lustende gemeenschap. Ze gaat naar school in Chicago, maar thuiskomen in Californië is iets om tegen op te kijken. Vooral nu haar ouders haar onder druk zetten om het smerige voorstel van Hongbo te accepteren. Thuis is Jing-Jing zachtmoedig en gehoorzaam, en houdt ze haar gedachten voor zichzelf om de vrede te bewaren, maar vanbinnen wil Chloe graag uiten hoe ze zich echt voelt en haar ouders laten begrijpen hoe diep hun woorden haar raken. Maar vanwege een levenslange communicatiebarrière wordt Chloe tot drastische maatregelen gedreven om haar ouders ervan te overtuigen dat Hongbo niet de man voor haar is. Ze besluit Drew in te huren.

Het was heerlijk om te zien hoe de relatie tussen Chloe en Drew zich steeds verder ontwikkelde. Het begon nogal moeizaam, wat logisch is, aangezien ze elkaar nog nooit eerder hadden gezien. Maar Drew blijkt oprecht een hele zachtaardige en zorgzame jongen te zijn.

Rent a boyfriend is opgedeeld in een aantal momenten dat Chloe haar ouders bezoekt in Californië: Thanksgiving, Kerstmis, Chinese New Year en spring break. Tijdens deze bezoekjes volg je als lezer afwisselend Chloe en Drew. Met elk bezoek aan huis wordt het voor Chloe steeds duidelijker dat ze niet Jing-Jing kan zijn voor haar ouders en Chloe voor de rest van de wereld. Ik vind dat de auteur de druk die de ouders van Chloe op haar leggen heel goed omschrijft. Volgens mij is dit in veel culturen ook heel normaal. Waar ik me niet helemaal in kon vinden, is de humor in dit boek. Ik begreep niet altijd alle grapjes tussen Chloe en Drew. Dit was niet storend, maar het was wel een leuke toevoeging voor het verhaal geweest als ik de humor die de auteur wilde overbrengen, ook daadwerkelijk begreep.

Rent a Boyfriend is een YA-roman met een mix van een romance en een ingewikkelde familierelatie. Het is een verhaal waarin de hoofdpersoon probeert haar ouders wensen te respecteren, maar tegelijkertijd op zoek is naar haar eigen identiteit als Amerikaan. De romance in dit boek was vermakelijk, maar de ontwikkeling in de relatie tussen Chloe en haar moeder vond ik nog veel interessanter. Daardoor is Rent a boyfriend een YA contemporary geworden die ik zeker zou aanraden.

Rent a boyfriend