Boekrecensie: The Midnight Library

Title: The Midnight Library
Author: Matt Haig
Publisher: Canongate
Release date: Augusus 2020
Genre: Roman

Wat als ik niet communicatie was gaan studeren? Wat als ik geen huis had gekocht? Wat als ik die ene relatie niet was aangegaan? Wat als ik vanochtend geen thee had gedronken maar koffie? Of wat als ik niet had geantwoord op dat ene berichtje op Instagram? Dagelijks maken we allemaal keuzes en beslissingen die het verdere verloop van ons leven bepalen. Maar wat als we die dingen niet hadden gedaan? Dat zou voor een hele andere tijdlijn zorgen. Matt Haig schreef The Midnight Library.

Nora wordt overweldigd door het gevoel dat ze in haar leven verkeerde keuzes heeft gemaakt, en iedereen teleurstelt. Wanneer ze in de Middernachtbibliotheek terechtkomt, krijgt ze de kans om te zien op welke manieren haar leven anders had kunnen verlopen. Ze gaat op zoek naar het antwoord op de ultieme vraag: wat maakt het leven de moeite waard? Middernachtbibiliotheek is een hartverwarmende en ontroerende roman die toont dat er altijd nog andere mogelijkheden zijn als je het somber inziet.

In The Midnight Library volgen we Nora. Ze heeft in alle opzichten last van ongeluk. Vooral omdat iedereen in haar omgeving haar de schuld lijkt te geven van zijn of haar eigen problemen. Als Nora dit of dat niet had gedaan, zou het resultaat heel anders zijn geweest. Het gevolg is dat Nora op 35-jarige leeftijd al rondloopt met een leven vol spijt. En haar vrienden en familie laten dit gewoon gebeuren. Ik denk dat veel lezers van Nora haar leeftijd zich hier wel in kunnen herkennen. Of althans, zo rond de dertig is vaak een leeftijd dat mensen terugkijken op hun leven en zien waar het anders had kunnen lopen. Waar ze misschien spijt van hebben. Hoewel Nora denkt dat het allemaal te laat is, is het natuurlijk nooit te laat om nog iets te veranderen.

The Midnight Library waar Nora belandt, zit echter vol met mogelijkheden en laat haar zien wat er zou zijn gebeurd als ze een andere keuze in het leven had gemaakt. Wat zou er zijn gebeurd als ze was getrouwd met haar ex-vriend? Of wat zou er zijn gebeurd als ze door was gegaan met haar zwem carrière?

The Midnight Library is een filosofische roman over hoe de keuzes die we maken ons leven (en die van anderen) beïnvloeden.

Ik heb nog niet eerder een verhaal van Matt Haig gelezen. Hoewel ik hem zeker wel van naam ken. Na wat research kwam ik erachter dat zijn boeken in veel opzichten behoorlijk filosofisch zijn. In feite was Nora een filosofie-student op de universiteit, dus dit komt ook zeker terug in The Midnight Library terwijl ze alle verschillende realiteiten ervaart. Ik kan natuurlijk niet spreken over zijn andere boeken. Maar ik denk zeker dat The Midnight Library mede daardoor zo goed is ontvangen wereldwijd. Wat vervult je leven nou echt? Dat is een boodschap in dit boek waar Matt de lezer zeker over laat nadenken. Terwijl je het verhaal leest, is het niet echt een verrassing hoe het boek zal eindigen. Maar zoals in veel boeken (en zeker in deze!) gaat het veel meer om de reis daar naartoe.

Ik heb echt genoten van The Midnight Library. Het was toch wel wat anders dan ik normaal gesproken lees. Dat komt door het filosofische element dat door heel het verhaal verweven is. Ik vond het leuk hoe de auteur het hoofdpersonage Nora op een creatieve manier in verschillende scenario’s plaatste, afhankelijk van de keuzes die ze in het leven anders zou hebben gemaakt. Een tweetal triggerwarnings die ik je wel wil meegeven zijn zelfmoord en depressie. Bedenk dus goed voor jezelf of het verstandig is voor jou om te lezen. Tegelijkertijd laat Matt alles in perspectief zien en denk ik ook dat mensen die depressief zijn hier iets aan zouden kunnen hebben. Al met al zeker een boek die ik zou aanraden. Ik zag trouwens dat dit boek vertaald wordt als Middernacht bibliotheek en in april zal verschijnen bij Lebowski.

The Midnight Library