Boekrecensie: They wish they were us

Title: They wish they were us
Author: Jessica Goodman
Publisher: Penguin Putman Inc.
Release date: September 2020
Genre: YA Thriller

Een nieuwe YA thriller kan bij mij altijd tussen m’n andere leesplannen door. Zeker als het een YA thriller is waarvan wordt gezegd dat het er eentje is voor Gossip Girl en Een van ons liegt fans. They wish they were us van Jessica Goodman klinkt als het ideale boek!

In Gold Coast, Long Island, ziet alles er perfect uit. Van de dure winkels in het centrum tot de verzorgde stranden aan de kust. Maar zoals Jill drie jaar geleden ontdekte, is niets wat het lijkt.

Eerstejaars Shaila Arnold, Jills beste vriendin werd drie jaar geleden vermoord door haar vriendje Graham. Na die donkere nacht op het strand, bekende Graham schuldig te zijn en was de zaak gesloten.

Nu, drie jaar later is het Jills laatste jaar op de middelbare school en is ze vastbesloten om er het beste van te maken. Ze is tenslotte een senior en een speler – een lid – van het exclusieve, niet zo geheime genootschap van Gold Coast Prep. Senior Players hebben de beste feesten, de hoogste cijfers en de bewondering van de hele school.

Maar wanneer Jill berichten begint te krijgen waarin Grahams onschuld wordt verkondigd, beginnen haar dromen over het perfecte laatste jaar af te brokkelen. Als Graham Shaila niet heeft vermoord, wie dan wel? Jill zet alles op alles om achter de waarheid te komen. Maar dieper graven zou kunnen betekenen dat haar vriendschappen en haar toekomst in gevaar komen..

In They wish they were us volgen we Jill in haar laatste jaar van de middelbare school. Haar droom om naar de Brown universiteit te gaan komt steeds dichterbij. Brown is alles waar ze de laatste jaren van haar leven aan heeft gewerkt. Doordat ze een Senior Player is, hoeft ze zich ook geen zorgen te maken over het behalen van hoge cijfers. Niets lijkt haar nog in de weg te staan. Maar als ze opeens berichtjes begint te krijgen van een oude bekende, zet dit heel Jill haar wereld op z’n kop. Ze is vastbesloten om tot de bodem uit te zoeken wat de echte waarheid is achter de dood van haar beste vriendin. Zelfs als dat betekent dat haar beste vrienden zich van haar afkeren.

Dat maakte Jill een sterk en krachtig personage om te volgen. Het was mooi om te zien dat ze niet toegaf aan groepsdruk en trouw bleef aan haar eigen idealen. Iets waar veel tieners van die leeftijd mee worstelen.

They wish they were us is geschreven door Jessica Goodman. Een auteur waar ik nog nooit van had gehoord. Dit boek werd aanbevolen voor mensen die fan zijn van Gossip Girl en Eén van ons liegt. De vergelijking die hier wordt gemaakt snap ik wel. Net zoals in Gossip Girl, volg je in They wish they were us ook een groep rijke lui scholieren op een luxe privéschool. Maar bij die vergelijking blijft het wel. Het wereldje dat Jessica hier neerzet is vermakelijk en de perfecte setting voor een YA mysterie. Echter was het plot al heel snel voorspelbaar. Dit had ze denk ik kunnen voorkomen door ons te laten lezen vanuit meerdere personages (zoals bij Eén van ons liegt). Ondanks dat, leest dit boek heel vlot en wil je toch 100% zeker weten of je het bij het goede eind had.

Een YA moordmysterie vind ik altijd leuk. De één beter dan de ander, maar bijna altijd vermakelijk. They wish they were us was dat ook absoluut. De setting waarin dit verhaal zich afspeelde is één van mijn favorieten. Een luxe privéschool, scholieren met rijke ouders en een geheime club. Ideaal voor een ‘wie heeft het gedaan’ verhaal. Een beetje jammer alleen dat de dader al heel snel voorspelbaar is. En dat zegt iemand die het eigenlijk altijd bij het verkeerd eind heeft. Zonde, al heb ik ondanks dat wel erg genoten van dit boek. Zeker niet de beste YA thriller die ik ooit heb gelezen (hallo Moordgids voor lieve meisjes), maar wel een must read als je van dit genre houdt! Ik hoorde trouwens dat dit boek in de zomer in het Nederlands zal verschijnen. Hoe leuk is dat?!

Schim en schaduw