Boekrecensie: A Good Girl’s Guide to Murder

Title: A Good Girl’s Guide to Murder
Author: Holly Jackson
Publisher: Electric Monkey
Release date: mei 2019
Genre: YA Thriller

Soms heb ik fases dat ik heel veel zin heb om thrillers te lezen. Meestal begint die fase tegen het einde van september in de aanloop naar Halloween, maar nu had ik opeens in mei al zin in een thriller. Dit gebeurde door A Good Girl’s Guide to Murder van Holly Jackson. Ik had dit boek eind vorig jaar al in m’n handen, maar besloot hem toen niet mee te nemen. Maar nu werd ik er door een vriendin weer op geattendeerd en besloot ik hem toch maar eens aan te schaffen. Wat ik van het verhaal vond lees je in deze recensie!

Pippa kiest een wel heel gevoelig onderwerp voor haar profielwerkstuk: ze wil onderzoek doen naar de moord op Andie Bell, een tienermeisje dat vijf jaar eerder uit hun stadje verdween. De dader is niet meer in leven, maar Pippa gelooft niet dat hij het echt gedaan heeft. Samen met het broertje van de dader Ravi gaat ze op zoek naar de waarheid. Met behulp van interviews, sociale media en heel veel moed probeert Pippa de waarheid op tafel te krijgen. Al snel komen er geheimen boven die iedereen in het stadje liever verborgen had willen houden… En het lijkt wel alsof iemand tegenwerkt, zal de echte moordenaar nog leven?

Het is lang geleden dat ik zo’n spannende YA thriller heb gelezen waarbij het plot steengoed in elkaar zit.

In A Good Girl’s Guide to Murder volgen we Pippa. Pippa is een nieuwsgierig en ambitieus meisje die geen nee accepteert als antwoord. Ze heeft een hoge interesse voor true crime en besluit daarom haar profielwerkstuk hierop te baseren. Vijf jaar geleden is er namelijk een meisje verdwenen uit hun woonplaats. Hoewel ze nooit is gevonden, gaat iedereen er vanuit dat ze is vermoord door haar vriendje Sal die niet veel later dood gevonden wordt. Maar Pippa heeft zo haar twijfels over wat er vijf jaar geleden precies is gebeurd en wie de dader is. Wie was Andie Bell precies en met wie ging ze om? Wie heeft haar als laatst gezien voordat ze werd vermist? Samen met de broer van Sal, Ravi, gaan ze op onderzoek uit om de waarheid boven tafel te krijgen. Maar dit blijkt gevaarlijker te zijn dan ze van te voren had kunnen bedenken.

In A Good Girl’s Guide to Murder volgen we de progressie van Pippa’s profielwerkstuk. Ik vind dat Holly Jackson daarmee een hele toffe invalshoek heeft gekozen. Het verhaal door de ogen van Pippa, wordt afgewisseld met productionlogs, whatsapp gesprekken en screenshots van bewijsstukken die Pippa gedurende haar onderzoek vindt. Daarmee heeft A Good Girl’s Guide to Murder net dat randje dat geen enkele andere YA thriller bezit. Daarmee onderscheidt dit boek zich van andere boeken in dit genre. Holly weet elke bladzijde spannend te houden. Als lezer voel je je, net als Pippa, een onderzoeker en wil je de waarheid boven tafel krijgen. Maar de auteur zet je telkens op een verkeerd spoor.

Een briljant geschreven YA thriller die je niet kunt wegleggen!

Dit boek is briljant en de spanning in het verhaal zakt geen moment. Als lezer wordt je helemaal het onderzoek van Pippa in getrokken en probeer je mee te raden wat er precies is gebeurd vijf jaar geleden. Ik heb dit boek in een aantal dagen gelezen, maar ook op de momenten dat ik niet las, was ik met dit verhaal bezig in m’n hoofd. De uiteindelijke uitkomst had ik totaal niet zien aankomen. Als een auteur haar lezers zo op het verkeerde been kan zetten, dan weet je gewoon dat je een uitstekend geschreven thriller hebt gelezen. Ik kan dan ook niets negatiefs over dit boek noemen. Daarom ben ik ontzettend blij te zien dat Uitgeverij Volt dit boek aan het vertalen is. Hierdoor kan dit boek een nog grotere doelgroep bereiken in Nederland. Ik hoop dan ook dat mijn enthousiaste woorden je hebben overgehaald dit boek alvast te reserveren. Ik beloof je dat je er geen spijt van zult krijgen!

A Good Girl's Guide to Murder