Boekrecensie: The Sun is also a star van Nicola Yoon

NATASHA gelooft in de wetenschap en feiten. Niet in het lot. Of in dromen die nooit uit zullen komen. Ze is zeker niet zo’n meisje dat haar grote liefde ontmoet in een platenzaak in New York. Niet op dezelfde dag dat ze met haar familie uitgezet zal worden naar Jamaica.DANIEL heeft altijd zijn best gedaan om aan de hoge verwachtingen van zijn ouders te voldoen. Hij zal chirurg worden en geen dichter, zoals hij eigenlijk wil. Maar als hij Natasha ontmoet, ziet hij ineens een andere toekomst voor zich, mét haar. En hij heeft nog twaalf uur de tijd om Natasha daarvan te overtuigen.Is het toeval of het lot dat Daniel en Natasha samenbrengt op deze allesbepalende dag? Heeft het zin om in dromen te geloven als je weet dat die nooit uit kunnen komen?

Titel: The Sun Is Also A Star
Auteur: Nicola Yoon
Uitgeverij: Delacorte Press
Publicatie datum: 1 november 2016
Genre: YA
Mijn beoordeling: ★★★✩✩

Een aantal weken terug had ik zin om een film te kijken. Mijn vakantie was net begonnen en ik had echt de behoefte aan even helemaal niets doen. Na wat geblader online, kwam ik uiteindelijk uit bij Everything, Everything. Ik herkende de titel natuurlijk meteen van het gelijknamige boek. Gek genoeg, had ik die alleen nog steeds niet gelezen. Na wat twijfelen koos ik er toch voor om eerst de film te kijken. En wat een mooi verhaal was het! Daarna heb ik meteen het boek gelezen. Echt een aanrader.

Toen ik The Sun is also a Star in de boekhandel zag, was ik meteen verkocht. Want zeg nou eerlijk; die kaft is toch geweldig?! Nadat ik zag dat dit boek door dezelfde schrijfster was geschreven als Everything, Everything, moest ik hem kopen.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wat een mooi geschreven boek! Nicola Yoon schrijft op een heel fijne manier. We lezen telkens een hoofdstuk vanuit Natasha, gevolgd door een hoofdstuk vanuit het oogpunt van Daniël. Ik vind dit een erg leuke manier van lezen. Het voelt echt alsof je bevriend bent met beide personages en ze jou allebei in vertrouwen nemen door hun gedachten met je te delen. Naast de twee hoofdpersonages, lezen we ook enkele hoofdstukken vanuit het oogpunt van bijpersonages. Personen die de hoofdpersonages per toeval tegenkomen. Ik denk dat Nicola met dit boek wilde laten zien dat het leven afhangt van zoveel toevalligheden.

Nicola Yoon formuleert heel veel mooie zinnen met een achterliggende gedachte in dit boek. Hoe deze zinnen zijn vertaald in het Nederlands weet ik niet. Vaak vind ik zulke mooie formuleringen in het Engels sterker overkomen. Ik raad je dus ook zeker aan om dit boek in het Engels te lezen. Is je Engels niet zo goed, dan is er gelukkig ook een Nederlandse vertaling. 🙂

Van het verhaal zelf had ik stiekem wel wat meer verwacht. Doordat ik het verhaal van Everything, Everything zo mooi vond denk ik. Het einde zag ik ook echt niet aankomen. In tegenstelling tot The Sun is also a Star, die ik juist erg voorspelbaar vond.

De twee hoofdpersonages uit het boek zijn vrijwel direct smoorverliefd op elkaar. En dat, terwijl ze elkaar nog maar nauwelijks kennen. Prima, maar laten we eerlijk wezen, hoe realistisch is dat? Daarnaast vond ik dat er in het verhaal, wat erg langzaam op gang komt, eigenlijk niet zo heel veel gebeurd. Ook het einde vond ik een stuk minder mooi als in Everything, Everything.

Al met al raad ik je zeker aan om dit boek te lezen. Ondanks dat het redelijk voorspelbaar was, is het een heerlijk verhaal om te lezen. Ik had hem in een dag uit. Ook geeft dit boek je regelmatig stof tot nadenken, wat ik ook erg bijzonder vond. En zeg nou eerlijk. Die kaft <3, die moet toch onderdeel van je boekenkast uitmaken?!

Benieuwd geworden naar The Sun is also a Star? Je kunt hem in het Nederlands en Engels bestellen op Bol.com