Boekrecensie: Until Friday Night

Title: Until Friday Night
Author: Abbi Glines
Publisher: Simon Pulse
Release date: Augustus 2015

Toen ik afgelopen jaar in New York was in de winter, ben ik denk ik elke dag wel even naar Barnes & Noble geweest. En geef me is ongelijk om me elke dag even in hét boekenwalhalla te bevinden! Elke dag heb ik denk ik wel een deel uit de serie The Field Party vastgehad. De covers trokken me aan, verder kende ik de serie niet. Maar dat was ook precies waar ik naar op zoek was in New York. Boeken die in Nederland nog vrij onbekend zijn. Toch kocht ik de serie niet omdat het eerste deel Until Friday Night niet op voorraad was. Nu een jaar later, kwam ik deze serie tegen op Storytel. Eindelijk dacht ik. Eindelijk ga ik deze serie lezen!

Voor iedereen die hem kent, is West Ashby altijd die populaire gast geweest: de eigenwijs, populaire, veel te knappe-voor-zijn-eigen-best-wil sportboy die Lawton High naar de staatskampioenschappen leidde. Maar hoewel West van buiten misschien the man op de campus is, vecht hij van binnen tegen het verdriet dat komt kijken wanneer zijn vader langzaam aan kanker sterft.

Twee jaar geleden viel het leven van Maggie Carleton uit elkaar toen haar vader haar moeder vermoordde. En nadat ze de politie had verteld wat er gebeurde, stopte ze met praten en heeft ze sindsdien niet meer gesproken. Zelfs de verhuizing naar Lawton, Alabama, kon Maggie niet aan het praten krijgen. Dus bleef ze stil en hield haar verdriet en haar gebroken hart verborgen.

Naarmate het steeds slechter gaat met West zijn vader, weet hij dat hij met iemand moet praten over zijn gevoel. Als hij Maggie tegenkomt op een feest, kiest hij ervoor zich open te stellen voor haar. Het enige meisje waarvan hij zeker weet dat ze niets van wat hij zegt zal doorvertellen. Hij dacht dat praten over zijn vader zou opluchten. Of op zijn minst zijn emoties een plek zou geven. Maar hij had nooit verwacht dat het stille nieuwe meisje zou antwoorden en een pijn zou onthullen die nog veel dieper ging dan die van hem..

Zoals je hierboven al wel hebt kunnen lezen, is dit geen vrolijk verhaal. Verre van dat zelfs. Until Friday Night is eigenlijk best wel verdrietig. Maar dat doet niets af aan hoe mooi dit boek is. In Until Friday Night volgen we zowel Maggie als West. Maggie is een soort van buitenbeentje. Ze houdt van lezen en wil vooral buiten de aandacht blijven. West daarentegen is de sterspeler van het football team op school, heeft enorm veel vrienden en een relatie met één van de populairste meiden van school.

Ik vond zowel Maggie als West hele fijne personages. Maggie is een heel zacht persoon en bij West duurde het even voordat ik hem in m’n hart kon sluiten. Beide personages hebben veel problemen. Zo is West in eerste instantie geen aardig persoon. Hij is erg humeurig, heeft een sterke neiging tot controledrang en behandeld zijn vriendinnetjes ontzettend slecht. Maar als lezer ben je geneigd West dit allemaal zeer snel te vergeven doordat zijn vader op sterven ligt. West zijn relatie met Maggie maakt hem zachter. Vanaf dat moment leer je een hele andere kant kennen van hem. Een lieve en zorgzame kant.

Vanaf de allereerste pagina heeft Abbi Glines me het boek ingezogen.

Abbi Glines is een auteur waar ik nog nooit eerder van had gehoord. Ik had dan ook geen idee wat ik kon verwachten. Maar vanaf de allereerste pagina heeft ze mij het boek in gezogen. Voor ik het wist was ik alweer een paar uur verder. Eén van de grootste krachten van dit boek is dat de schrijfstijl heel vloeiend is en het verhaal daardoor vlot verloopt. Het leest makkelijk weg, ook als je niet zo heel goed bent in Engels is dit denk ik een fijn boek. Abbi weet de emoties van de personages heel goed te verwoorden. Daardoor kun je je heel goed inleven in Maggie en West. De hoofdstukken hebben in Until Friday Night titels meegekregen. Die hebben niet echt een toegevoegde waarde en hadden van mij wel weggelaten mogen worden.

Dit verhaal speelt zich af in het Highschool wereldje in Amerika. Ik hou ervan!

Toen ik begon met lezen in Until Friday Night had ik weinig verwachtingen. Ik kende immers niemand die dit boek al had gelezen. Wel hoopte ik heel erg dat dit mijn nieuwe favoriete serie zou worden. The Field Party waar Unitl Friday Night het eerste deel van is, bestaat inmiddels namelijk uit vijf boeken. Hoe leuk zou het zijn om dan weer een hele nieuwe serie in het vooruitzicht te hebben? Hoewel het geen vijf sterren verhaal is geworden, ben ik alsnog zeer tevreden met dit boek. Het verhaal speelt zich af in het echte highschool wereldje van Amerika. Ik hou daarvan en heb genoten van elke bladzijde. Waarom ik het boek dan toch geen vijf sterren heb gegeven? Het was hier en daar wat onrealistisch waardoor ik het echt geen extra ster kon geven. Ook miste het wat diepgang af en toe. Maar ik ben nog steeds razend enthousiast. Ik heb de volledige serie in paperback gekocht en heb inmiddels het tweede deel ook al gelezen. Daarover later meer!

Bestemming geluk

De gehele serie is ook te vinden als luisterboek op Storytel. Een aanrader, aangezien de hoofdpersonages Maggie en West allebei een eigen verteller hebben. Dat maakt het verhaal nog echter.