Boekrecensie: Felix ever after

Title: Felix ever after
Author: Kacen Callender
Publisher: Harper Collins Inc.
Release date: Mei 2020

Het is alweer even geleden dat ik naar een luisterboek luisterde. Maar opeens had ik er weer zin in. En zo begon ik mijn bladerrondje op Storytel. Al gauw kwam ik het boek Felix ever after tegen. Deze omslag heb ik al regelmatig voorbij zien komen op Instagram, maar tot nu had ik nog geen idee waar het boek overging. Eenmaal de synopsis gelezen te hebben wist ik meteen dat ik dit boek wilde gaan lezen/luisteren. Of het een aanrader is lees je in deze recensie!

Felix Love is nog nooit verliefd geweest – en ja, hij weet hoe ironisch dat is. Hij zou het dolgraag eens meemaken. Waarom lijkt het voor iedereen zo makkelijk om de ware te vinden? Wat nog erger is, is dat Felix, ook al is hij trots op zijn identiteit, bang is dat hij net wat te bijzonder is – zwart, queer en transgender – voor zijn eigen en ze leefde nog lang en gelukkig.

Wanneer een anonieme student hem transfobische berichten begint te sturen – nadat hij foto’s van Felix (van voor zijn transitie) en zijn oude naam openbaar heeft gemaakt – kan Felix maar aan één ding denken: wraak. Waar hij echter niet op rekende was dat zijn catfish-actie hem in een ingewikkelde liefdesdriehoek zou doen belanden..

In Felix ever after volgen we, zoals de titel van het boek al doet vermoeden, Felix. En wauw, wat ben ik van dit personage gaan houden. Eigenlijk sluit je hem al direct vanaf de eerste pagina in je hart. Het is een tiener die op zoek is naar liefde, maar ook op zoek is naar zijn eigen identiteit. Ik vond Felix zo’n lieve onschuldige en zorgzaam personage. Maar eigenlijk zijn alle personages in dit boek heel goed uitgewerkt. Zo vond ik Felix zijn beste vriend Ezra ook een hele toffe gast. Ezra is heel beschermend over Felix. Hij kan altijd op hem rekenen. Maar ook Declan is een jongen die zo met zijn eigen problemen probeert te dealen.

Eén van de leukste dingen aan dit boek vond ik hoe de auteur de personages heeft laten ontwikkelen in het boek. Het is een liefdesverhaal die een happy end kent, maar de personages dealen elk met hun eigen problemen en zijn ieder op zoek naar hetzelfde: hun identiteit. Dat maakte hen alle drie erg relatable. Ze maken ook alle drie fouten, maar erkennen dat ook en leren er vervolgens van.

Het feit dat ik al na een enkele pagina helemaal in het verhaal zat, geeft wel aan dat de schrijfstijl van Kacen Callender mij erg aansprak. Ik vond het mooi hoe de auteur ervaringen uit het verleden van de personages benoemd. Niet om hun acties te rechtvaardigen, maar om te laten zien dat persoonlijke ervaringen onze acties wel degelijk kunnen beïnvloeden. Het beïnvloedt hoe je de wereld ziet. Zeker als tiener. Losstaand daarvan bevat de schrijfstijl van Kacen heel veel humor. Het deed me regelmatig denken aan Becky Albertalli.

Ik heb alle personages: Felix, Ezra en Declan in mijn hart gesloten na het lezen van Felix ever after.

Felix ever after is zo’n boek waar ik nog lang na het uitlezen van het boek nog aan moet terugdenken. De personages zitten in mijn hart. Ik ben echt een beetje van ze gaan houden. Het is een verhaal waarin Felix zichzelf ontdekt maar ook herontdekt. Maar het is ook een verhaal over labels, die andere aan jou geven, maar vooral die je aan jezelf geeft. Een grote pré voor mij is dat dit verhaal zich afspeelt in New York. Mijn favoriete plek op aarde. Fans van Love, Simon en Het omgekeerde van altijd zullen Felix ever after zeker leuk gaan vinden. En het luisterboek is ook echt een aanrader!

A Song of Wraiths and Ruin