Boekreview: Love, Simon

Title: Love, Simon
Author: Becky Albertalli
Publisher: Blossom Books
Release date: April 2018
Genre: YA contemporary
Rating: ★★★★★

Love, Simon kennen sommige wellicht al onder een andere titel. Dit boek werd namelijk al eerder uitgegeven onder de naam, ‘Simon vs de verwachtingen van de rest van de wereld’. Dit jaar is het boek van Becky Albertalli verfilmd en heeft de titel Love, Simon gekregen. Ik had het boek nog nooit gelezen. Tijd dus om daar verandering in te brengen!

Simon Spier is zestien jaar en valt op jongens, maar wil dat liever nog niet aan iedereen vertellen. (Qua drama heeft hij genoeg aan zijn rol in de schoolmusical.) Maar dan belandt een e-mail naar zijn online crush bij de verkeerde persoon, en is Simons geheim opeens niet meer veilig. Zijn klasgenoot Martin chanteert hem: als Simon hem niet helpt met het vinden van een perfecte date (bij voorkeur met Simons beste vriendin Abby), zorgt Martin ervoor dat de hele school op de hoogte is van Simons geaardheid. En erger nog: van de identiteit van Blue, aan wie Simon zijn e-mails stuurt.
Simon zal uit zijn comfortzone moeten stappen voordat hij eruit geduwd wordt. En dat alles terwijl hij langzaam maar zeker verliefd wordt op de meest verwarrende, maar leukste jongen ooit.

Hoofdpersonage

We lezen het boek vanuit het hoofdpersonage Simon Spier. Simon valt op jongens, maar heeft dit nog nooit tegen iemand verteld. Alleen tegen Blue, zijn anonieme online vriend. Wat ik heel mooi vond aan Simon, is dat hij zich niet lijkt te schamen voor zijn seksuele geaardheid. Waar hij alleen niet tegen kan, is dat hij nu gechanteerd wordt om uit de kast te komen. Hij wilde dit op zijn eigen manier doen op een moment dat hij er klaar voor zou zijn. Volgens Simon zou seksuele geaardheid iets normaal moeten zijn waar je je niet voor hoeft te verantwoorden. Helemaal waar natuurlijk.

Ik had nog nooit eerder een boek gelezen van Becky Albertalli en wist dan ook niet wat ik kon verwachten van haar schrijfstijl. Ik vind dat altijd weer spannend. Pakt de stijl je direct aan of moet je jezelf er doorheen worstelen? Bij Love, Simon moest ik op het begin wel even wennen. Hoewel ik blij verrast was door de schrijfstijl, vond ik het ook wat verwarrend. Simon verteld ons zijn verhaal dat wordt afgewisseld met mails tussen Simon en Blue. Ik hou er van als een verhaal blogs, emails, smsjes of WhatsApp gesprekken bevatten. Dat is helemaal van deze tijd en kan naar mijn mening dan ook niet ontbreken in een boek.

Hoewel Simon zijn verhaal heel duidelijk aan ons verteld, had ik er aan het begin toch wat moeite mee. Hij benoemd namelijk ook heel veel details die afdwalen van de strekking van het verhaal. Omdat je op het begin nog hard bezig bent iedereen te leren kennen, vond ik dat op het begin best ingewikkeld. Maar ik betrapte mezelf na 1/3 van het boek dat ik er helemaal niet meer aan dacht. Het is eigenlijk net als in de echte wereld. Als je een nieuwe vriend maakt, dan gaat daar eerst een intensieve periode aan vooraf waarin je de persoon leert kennen. Zijn of haar karakter, hobby’s, zwakte punten en sterke punten. Dat ervaar ik ook altijd bij het lezen van een boek. Je leert je hoofdpersonage kennen en dat kan soms wat verwarrend of ingewikkeld zijn. Maar als je eenmaal door die verkenningsperiode heen bent, dan heb je vaak maar één woord nodig om die persoon de begrijpen.

Onderwerp

Dit boek gaat niet alleen over homoseksualiteit, maar naar mijn mening over diversiteit. Ik verwachtte een serieus boek door het onderwerp, maar Becky Albertalli heeft van een serieus onderwerp een heel krachtig boek weten neer te zetten, met een flinke dosis humor. Becky laat zien dat je unieke eigenschappen je juist maken wie je bent en dat je daar trots op mag zijn. En hoe mooi is het, dat ze dit heeft weten te verwoorden in een boek vol humor?

Ik ben fan van Becky Albertalli geworden. Als je zo’n belangrijke boodschap kan verwerken in een feel good boek, dan ben je naar mijn mening echt een held. Love, Simon is een boek dat heel vlot wegleest doordat het verhaal je wordt verteld door het hoofdpersonage. Ik kan niet wachten tot de film uit komt. De film Love, Simon zal in juni in de Nederlandse bioscopen draaien. Dus lees dit boek vooral nog even in mei. Ik geef je wel een tip vooraf. Zorg dat je Oreo’s naast je hebt liggen. Just saying. 😉