Boekreview: Bloed en Beenderen

Title: Bloed en Beenderen
Author: Tomi Adeyemi
Publisher: Harper Collins
Release date: april 2018
Genre: YA fantasy

Toen ik hoorde dat Bloed en Beenderen van Tomi Adeyemi uitgegeven zou worden bij Harper Collins, was ik niet direct mega enthousiast. Ik ben namelijk geen fantasy lezer. Hoewel ik de afgelopen tijd sci-fi meer ben gaan waarderen, is dat bij fantasy niet het geval. Waardoor dat precies komt weet ik niet. Ik denk dat ik me gewoon niet zo goed kan inleven in verzonnen werelden. Daardoor kom ik nooit echt goed in het verhaal. Kwam ik wel door Bloed en Beenderen heen?

Ooit leefden er in Orïsha mensen met magische krachten. Tot een wrede koning besloot de magi, een minderheid met donkere huid en zilverwitte haren, te vervolgen. Zélie kan zich de nacht dat ze toe moest kijken hoe de handlangers van de koning haar moeder ophingen nog levendig herinneren. Sindsdien is magie een doodzonde en een donkere huid iets om op neer te kijken.

Tien jaar later krijgt Zélie de kans om de magie terug te brengen naar Orïsha. Met de hulp van een prinses op de vlucht, moet ze uit handen zien te blijven van Inan, de kroonprins, die vastbesloten is de magie nu voorgoed uit te bannen.

Gevaar ligt overal op de loer in Orïsha, maar het grootste gevaar schuilt misschien nog wel in haar groeiende gevoelens voor de vijand..

Een fantasy boek voor iedereen

Zoals ik hierboven al zei, ben ik absoluut geen fantasy fan. Ik was dan ook niet van plan om dit boek te gaan lezen. Toch zag ik veel lovende reviews voorbij komen. Gek genoeg ook van mensen die net als ik vrijwel geen fantasy lezen. Daardoor werd ik toch wel nieuwsgierig en besloot ik het boek toch een kans te geven.

Tijdens het lezen van Bloed en Beenderen heb ik eigenlijk geen enkel moment gehad dat ik het verhaal niet leuk vond. Ik zat er vrijwel direct in en het boek wist mijn interesse tot aan de laatste bladzijde te trekken. En dat voor iemand die niet van fantasy houdt!

Worldbuilding en Afrikaanse invloeden

Waarom ik dit fantasy boek dan toch wel leuk vond? Wat ik er erg fijn aan vond was dat de spanningsboog eigenlijk op geen enkel moment afnam. Er komt best veel actie in het boek voor. Vergeleken met andere fantasyboeken die ik heb proberen te lezen, kon ik me dit keer wél inleven in de wereld die de schrijfster van het boek heeft weten neer te zetten. Die wereld, vol met Afrikaanse invloeden is best uitgebreid, maar gelukkig zit er aan het begin van het boek een wereldkaartje, wat je kan helpen tijdens het lezen.

Je leest het boek vanuit drie perspectieven. Namelijk vanuit de drie personages  Zélie, Inan en Amari. Ik vind dat altijd zo fijn lezen. Niet vanuit één persoon lezen maar meerdere is voor mij altijd een groot pluspunt bij een boek. Het contrast tussen deze personages is best groot. Zo leeft Zélie aan de rand van de stad Orïsha en is behoorlijk arm. Inan en Amari daarentegen leven in een paleis omdat hun vader de koning van de stad is. Dat contrast maakt het des te leuker om vanuit de verschillende perspectieven te lezen. Ik denk dat ik het verhaal vanuit Amari het leukste vond om te lezen. Amari komt dan misschien uit een rijke familie maar ze is alles behalve gelukkig. Ik vond haar echt enorm sterk in het verhaal, net zoals Zélie trouwens. Een flinke dosis girlpower dus! 😉

Eindelijk een fantasy boek die ook voor de beginnende fantasy lezer begrijpelijk is. De worldbuilding is best groot, maar goed te volgen. Bang dat je het toch lastig gaat vinden? No prop! Er zit een handige wereldkaart in het boek die je kan helpen. Bloed en Beenderen is niet alleen maar een fantasy verhaal. De schrijfster Tomi Adeyemi wil met dit boek ook aandacht vragen voor de Black Lives Matter-beweging. Als een boek een extra boodschap bevat, dan vind ik eigenlijk dat we dat boek allemaal een kans moeten geven. Ik hoop dat je er net zo enthousiast over gaat zijn als dat ik ben. En het goede nieuws is dat er sowieso nog twee delen gaan verschijnen. Het verhaal van Zélie, Inan en Amari houdt dus nog niet op!

Ik ontving een recensie-exemplaar van Bloed en Beenderen van de uitgever Harper Collins. Dit heeft mijn mening over het boek niet beïnvloed.