Boekrecensie: You should see me in a crown

Title: You should see me in a crown
Author: Leah Johnson
Publisher: Scholastic Press
Release date: Juni 2020
Genre: YA Contemporary

You should see me with a crown van Leah Johnson zie ik steeds vaker voorbij komen online. Überhaupt boeken met een onderwerp als LGBTQ zijn enorm populair. En terecht! Het is ontzettend belangrijk dat hier aandacht aan wordt besteedt. Op televisie, in het dagelijks leven, maar dus ook in boeken. Met hoge verwachtingen kocht ik dus dit boek. Wat ik er van vond kun je in deze recensie lezen.

Liz heeft altijd geloofd dat ze te zwart, te arm en te onhandig is om te schitteren in haar kleine, rijke, door het schoolbal geobsedeerde stadje. Maar Liz heeft een ontsnappingsplan om naar een super elite universiteit te gaan, in hun wereldberoemde orkest te spelen en om dokter te worden. Maar wanneer de financiële hulp waarop ze rekende onverwachts niet doorgaat, storten de plannen van Liz in elkaar. Tot ze opeens wordt herinnerd aan de studiebeurs voor koning en koningin van het bal op haar school.

Er is niets dat Liz minder graag zou willen doen dan het doorstaan van een handvol trollen op sociale media, kattige concurrenten en vernederende openbare evenementen. Ondanks haar angst voor de schijnwerpers is ze bereid om alles te doen wat nodig is om naar de universiteit te gaan. Het enige dat alles nog enigszins draaglijk maakt, is het nieuwe meisje op school, Mack. Ze is slim, grappig en net zo goed een buitenstaander als Liz. Maar Mack is ook in de race voor koningin. Zullen de gevoelens van Liz voor haar rivaal haar dromen in de weg staan?

Een YA contemporary waar relaties en identiteit in centraal staan.

In You Should See Me in a Crown volgen we Liz Lighty, een intelligente en hardwerkende middelbare scholier. Ze woont samen met haar broertje bij haar grootouders in huis omdat haar moeder is overleden. Haar droom is om te studeren aan Pennington College. Ze is een getalenteerde muzikant en doet auditie voor het orkest van Pennington in de hoop een studiebeurs te krijgen om naar de universiteit te gaan. Maar hoe goed ze ook is, het is helaas niet genoeg om een studiebeurs voor haar droomschool te krijgen.

Ik had soms echt te doen met Liz. Ze is zo ijverig en werkt zo hard om te bereiken wat ze wilt. Ook is ze oprecht en lief. Zonder die studiebeurs, zouden haar grootouders het huis te koop moeten zetten om genoeg geld bij elkaar te verzamelen voor Liz. Ze weet dat haar opa en oma dit zo zouden doen als dat betekent dat Liz haar dromen kan najagen. Maar voor Liz is dit uitgesloten. Haar enige optie? Meedoen aan de race om koningin van het bal op school te worden, wat haar een studiebeurs kan opleveren.

Een van de hoogtepunten van You Should See Me in a Crown is de focus die de auteur op relaties legt. Haar vriendschap met haar beste vriendin Gabby, maar ook de relatie tussen Liz en haar broertje Robbie vond ik heel bijzonder. Hij heeft de sikkelcelziekte geërfd van hun moeder die hieraan is overleden. Het was heel bijzonder om te zien hoe Liz haar broertje steunde, maar ook hoe Robbie haar probeerde te helpen waar mogelijk. De aandacht die Leah Johnson heeft besteed aan het ontwikkelen van die relaties is een groot pluspunt.

Wat ik wat minder vond was de hele wedstrijd om koningin van het bal te worden. Nu is dat voor ons in Nederland sowieso iets onwerkelijks. Wij kennen dat niet op de middelbare school. Maar dat prom heel belangrijk is voor scholieren in Amerika, is me wel duidelijk geworden in films, series en boeken die ik heb gelezen. Maar dat er een gehele wedstrijd aan voorafgaat heb ik nog niet eerder gehoord. Dat maakte het onrealistisch en kon ik minder goed meeleven met de personages in het boek. Al kan ik me zeker voorstellen dat dit voor lezers in Amerika dan weer helemaal niet geldt, omdat dit voor hun veel normaler is.

Het nadeel van met extreem hoge verwachtingen aan een boek beginnen, is dat de kans dat het tegenvalt alleen maar groter wordt. You should see me in a crown was geen slecht boek. De personages en de ontwikkeling die ze meemaakte waren heel vermakelijk. Toch merkte ik dat ik telkens als ik het boek oppakte, moeite had om überhaupt één hoofdstuk uit te lezen. Ik zat gewoon niet lekker in het verhaal en dat komt denk ik echt door die hele wedstrijd rondom prom queen. Het voelde wat onwerkelijk. Ik zeg dus zeker niet dat ik dit boek niet leuk vond, in tegendeel! Maar mocht je dit boek gaan lezen, hou dan wel rekening met bovenstaande! 🙂

You should see me in a crown