Boekreview: De acht of negen levens van Stella Fortuna

Title: De acht of negen levens van Stella Fortuna
Author: Juliet Grames
Publisher: Luitingh Sijthof
Release date: Juni 2019
Genre: Roman

Toen de Uitgeverij Luitingh-Sijthof mij benaderde of ik De acht of negen levens van Stella Fortuna wilde recenseren, moest ik er echt wel even over nadenken. Als je mij al wat langer volgt, dan weet je zeer waarschijnlijk wel dat ik eigenlijk nooit historische romans lees. Toch was ik geïnteresseerd in dit boek van Juliet Grames. Waarom weet ik niet precies. De titel maakte me wel nieuwsgierig. Ik dacht: eens moet de eerste keer zijn en zo waagde ik me voor het eerst aan een historische roman.

Stella Fortuna wordt geboren in het arme Zuid-Italië. In haar Italiaanse dorp wordt ze beschouwd als een rariteit, maar de band met haar zusje is onbreekbaar. Na de Tweede Wereldoorlog emigreert het gezin naar Amerika, waar de zussen opgroeien en oud worden in een grote Italiaans-Amerikaanse familie.
Jaren later zit de honderdjarige Stella Fortuna alleen in haar huis in Wethersfield, Connecticut. Ze haakt dekens en negeert boos haar zus, Tina, die aan de overkant woont. Ooit waren ze onafscheidelijk. Waardoor werd de band tussen de zussen verbroken?

Ik bewonderde Stella enorm. Ze heeft pit en leeft met een gezonde nieuwsgierigheid.

In De acht of negen levens van Stella Fortuna (jeetje wat een titel) volgen we het leven van Stella Fortuna. Haar verhaal begint van voor haar geboorte tot aan haar vele bijna dodelijke aflopen. Stella heeft gedurende haar jeugd in Italië gewoond en als lezer worden we dan ook meegenomen in de rijke cultuur die dit land te bieden heeft. Ze heeft geen makkelijk leven. Stella leeft namelijk met een doodsvloek en is meerdere keren aan de dood ontsnapt. Haar moeder Assunta kreeg voor Stella al eerder een dochter die dezelfde naam droeg. Stella is vernoemd naar deze overleden dochter. Daarnaast dealt ze met het feit dat ze wat anders is dan anderen. Anders dan haar zusje Tina bijvoorbeeld. Ze wil niet trouwen, wil geen kinderen en wil absoluut geen man die ze derest van haar leven moet dienen. Ik bewonderde Stella enorm. Ze heeft pit en leeft met een gezonde nieuwsgierigheid.

Het idee om dit verhaal te vertellen vanuit het perspectief van Stella haar kleindochter vond ik erg uniek en helemaal passen bij een historisch verhaal als deze.

Zoals ik bovenaan mijn recensie al schreef, is dit een historische roman. Dit genre is eigenlijk nog heel nieuw voor me. Dit komt voornamelijk omdat ik heel weinig heb met historie. Ik lees liever verhalen over het heden waar ik me aan kan identificeren. Bij historische romans ben ik bang dat dit me niet lukt. Toch ging dit prima, bij De acht of negen levens van Stella Fortuna verrassend genoeg. Ik vind dat de auteur er erg goed in is geslaagd om een familie met zo’n flinke geschiedenis goed uit te werken, zonder dat je interesse afneemt als lezer. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van de kleindochter van Stella die een soort onderzoek doet naar de geschiedenis van haar oma. Ik vond dit een zeer unieke manier van een verhaal vertellen en past ook helemaal bij zo’n historisch verhaal als deze.

De acht of negen levens van Stella Fortuna bevat veel verrassende elementen die van dit boek veel meer maken dan alleen een historische roman.

Ik ben ontzettend blij dat ik dit boek een kans heb gegeven. Er is nu een heel nieuw genre voor me opengegaan en ik kan niet wachten op meer van dit soort verhalen te lezen. Het was zowel triest als inspirerend om Stella te zien vechten voor haar vrijheid in een tijd waarin dat simpelweg gewoon geen optie leek te zijn. Het verhaal behandelt ook een aantal heftige onderwerpen als verkrachting, dood en vervloeking. Dus bereid je daar wel op voor als je hieraan begint. Wat ik ook een grote verrassing vond was dat het verhaal een klein paranormaal tintje bevat. Conclusie is dan dus ook dat De acht of negen levens van Stella Fortuna me veel meer heeft gebracht dan ik van te voren dacht dat het zou doen! Lees je nooit historische romans maar zou je dit wel eens willen proberen? Dan denk ik dat dit boek perfect is om mee te starten. Ik heb het immers zelf ervaren! 😉

Goodbye, Perfect