Boekreview: De Schoonmoeder

Title: De Schoonmoeder
Author: Sally Hepworth
Release date: Oktober 2019
Genre: Feelgood Roman / Thriller

Ik was erg verrast toen er laatst een pakketje van Boekerij werd bezorgd. Ik was nog niet bekend met De Schoonmoeder van Sally Hepworth en had dan ook geen idee wat ik kon verwachten. De cover gaf de indruk dat het een (feelgood) roman was. Maar eenmaal wat research gedaan te hebben, kreeg ik ook het idee dat het misschien wel eens een thriller kon zijn. Ik had in allebei wel zin dus besloot hem afgelopen week te lezen!

Vanaf het moment dat Lucy haar schoonmoeder Diana ontmoet, weet ze dat het nooit echt zal klikken. Als voorvechtster van vrouwenrechten geniet Diana veel aanzien en ze is zeer beleefd en keurig. Maar ze is ook heel afstandelijk, en absoluut niet de schoonmoeder op wie Lucy had gehoopt. Andersom lijkt Diana zich ook een andere ideale schoondochter te hebben voorgesteld.

Tien jaar later wordt Diana dood aangetroffen. Naast haar ligt een briefje waarin staat dat ze niet meer verder kon met haar door kanker verwoeste lichaam. Maar als de autopsie plaatsvindt blijkt dat Diana helemaal geen kanker had. Wel zat er gif in haar bloed. Wat is er gebeurd? En wie weet er meer van? De breekbare familieverhoudingen, onderhuidse spanningen en lang verborgen geheimen komen langzaam aan de oppervlakte.

In De Schoonmoeder volgen we Lucy. Vanaf de eerste ontmoeting met haar schoonmoeder Diana, weet ze al dat het nooit echt zal gaan klikken. Het zijn namelijk behoorlijk verschillende types. Hoewel Diana het beste met iedereen voor heeft, is ze nogal afstandelijk waardoor haar bedoelingen vaak verkeerd overkomen. Het is alles behalve wat Lucy gehoopt had van haar schoonmoeder. Maar andersom lijkt Diana ook een compleet ander beeld te hebben van de ideale schoondochter.

Lucy is een onzekere vrouw die stiekem heel graag bevestiging wil van haar schoonmoeder. Haar eigen moeder is om jonge leeftijd gestorven en dat maakt het verlangen naar een moederfiguur des te groter. Het is daarom ontzettend jammer dat het niet klikt met haar schoonmoeder Diana. Tegelijkertijd twijfelde ik daar tijdens het lezen ook aan. Zowel Lucy als Diana houden hun mening voor zich en daardoor hebben ze allebei geen idee wat er in elkaars hoofd omgaat. Ik had eigenlijk al snel door dat het heus wel zou klikken tussen die twee en dat ze eigenlijk best wel op elkaar lijken. Ze zijn alleen allebei te trots.

Sally Hepworth laat met De Schoonmoeder zien wat er gebeurd als je niet duidelijk en open bent naar elkaar en hoe complex een relatie dan kan worden.

We lezen dit boek vanuit de personages Lucy en Diana. De hoofdstukken worden afgewisseld tussen hen maar ook tussen heden en verleden. Daardoor gaan we beide personages beter begrijpen in hun irritaties naar de ander. Lucy zet Diana neer als een vreselijk mens, maar door de hoofdstukken geschreven vanuit Diana haar perspectief, besefte ik al snel dat ze helemaal niet zo verschrikkelijk is. Sally Hepworth laat met De Schoonmoeder zien dat wat er gebeurd als je niet duidelijk en open bent naar elkaar en hoe complex een relatie dan kan worden. Ze heeft een fijne en vlotte schrijfstijl en weet hoe ze de interesse van de lezer moet trekken.

Ik wist van te voren niet of dit nu een roman of een thriller was. Nu ik het boek heb gelezen zou ik zeggen dat het een roman is met een mysterie op de achtergrond. Het is niet het belangrijkste in het verhaal, maar speelt gedurende het verhaal wel mee. Dit doet me denken aan de boeken van Liane Moriarty die ook altijd een mysterie op de achtergrond in haar verhalen heeft verwerkt. Dat maakt De Schoonmoeder een heel fijn boek die je nieuwsgierigheid tot aan de laatste bladzijde weet vast te houden. Het plot was uiteindelijk voor mij iets wat teleurstellend maar zeker niet slecht. Ik denk dat ik stiekem wat anders had gehoopt. Kortom: heb je zin in een spannende roman? Dan is De Schoonmoeder absoluut een aanrader.

De Schoonmoeder