Boekreview + winactie: Gek van jou!

Title: Gek van jou!
Author: Jette Schröder
Release date: Februari 2020

Uitgeverij Harper Collins heeft me onlangs benaderd of ik het leuk zou vinden om Gek van jou! van Jette Schröder te lezen. Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Een nieuwe feelgood roman van een Nederlandstalige auteur wil ik sowieso lezen. Want ook in Nederland worden er leuke boeken geschreven. En Gek van jou! is daar er absoluut eentje van kan ik alvast verklappen. Wat ik er zo leuk aan vond lees je in deze recensie. Daarnaast maak je ook nog eens kans op een exemplaar. Lees dus snel verder!

Na die laatste mislukte date heeft Lize het hé-lemaal gehad met mannen. Vanaf nu is ze “happy single’. En dan kan ze ook nog eens aan het werk voor Frappy.nl, hét platform voor vrouwen die geen man nodig hebben om gelukkig te zijn. Komt dat even goed uit!

Dan krijgt ze een tweeweekse retraite naar The Mansion of Love cadeau, waar gastvrouw Marie-Sophie jonge vrouwen op geheel unieke wijze onderwijst in de liefde. Meteen besluit ze dit aan te grijpen om voor Frappy een ontluisterend undercoverstuk te schrijven over haar verblijf. De wereld moet weten wat voor achterhaald en vrouwonvriendelijk instituut die belachelijke Mansion is.

Maar kan Lize wel weerstand bieden aan de toch best wel aanstekelijke romantische lessen van Marie-Sophie? En waarom krijgt ze het steeds zo warm van de knappe kok des huizes?

In Gek van jou! volgen we Lize. Na een zoveelste mislukte date van een aantal jaar terug, besluit Lize haar leven drastisch om te gooien. Ze heeft geen man nodig in het leven en is vastbesloten om dit gevoel vast te houden. Als ze een baan krijgt bij hét platform die dezelfde visie wilt uitstralen, lijkt haar leven toch eindelijk compleet te raken. Helaas denkt haar tante daar anders over en stuurt haar naar een veertiendaagse retraite. Even tot rust komen, heerlijk toch? Ja dat zou je denken. Maar deze retraite staat volledig in het teken van de liefde. Iets waar Lize totaal geen behoefte aan heeft. Ze gaat er dan ook vol sarcasme heen wat haar niet heel populair maakt onder de andere gasten. Lize gooit er namelijk alles uit wat ze denkt en daar zitten helaas geen positieve gedachtes bij over The Mansion of Love.

Aan de ene kant kon ik Lize heel erg bewonderen en aan de andere kant vond ik dat ze soms ook wel wat ver ging. Dat ze zich zo onafhankelijk wilt opstellen vind ik een mooie eigenschap. Bovendien kan ik me helemaal voorstellen dat ze na haar nare ervaring, waar je later in het boek meer over leest, helemaal klaar is met mannen. Wat ik alleen jammer vind aan Lize, is dat ze een sterke drang voelt om deze mening met alles en iedereen te delen. Het is ontzettend zonde dat ze haar geloof in de liefde kwijt is geraakt, maar ik vind niet dat ze dat voor de andere gasten hoeft te verpesten. Soms wilde ik haar dus echt wel eventjes door elkaar schudden en flink de waarheid vertellen haha.

Wat ik fijn vind aan het feelgood genre, is dat je je als lezer heel regelmatig kan herkennen in personages of situaties die in het boek besproken worden. Het zorgt voor veel hilarische situaties en maakt me dan ook vaak aan het lachen. Dat is in Gek van jou! niet anders. Jette schrijft op een heel herkenbare en humoristische manier. Bovendien merk ik dat ze zich op veel vlakken kan identificeren aan Lize. Dat wordt bewezen in de persoonlijke brief geschreven door Jette, die ik bij het boek kreeg van de uitgeverij. Het is een vlot geschreven en redelijk kort verhaal waardoor ik er in een paar uurtjes wel doorheen was. Lekker voor tussendoor dus!

Jette geeft me met Gek van jou! letterlijk een feelgood gevoel die ik hoop nog lekker lang vast te kunnen houden!

Ik zou je sowieso in het algemeen willen aanraden om eens wat vaker boeken van Nederlandstalige auteurs te lezen. We grijpen met z’n alle vaak naar Engelse boeken of boeken die zijn vertaald in het Nederlands. Dat is uiteraard ook helemaal prima, alleen zou ik zo graag zien dat Nederlandse auteurs wat meer aandacht krijgen. Er zijn namelijk zoveel toffe boeken geschreven in Nederland. Ik voeg Gek van jou! nu ik hem uit heb direct toe aan deze lijst. Het boek zit vol humor en hilarische situaties. Jette geeft me met Gek van jou! letterlijk een feelgood gevoel die ik hoop nog lekker lang vast te kunnen houden!

Winactie

In samenwerking met Harper Collins mag ik een exemplaar van dit boek weggeven. Hoe tof is dat? Benieuwd hoe je mee kunt doen? Volg me dan op Instagram en check het onderschrift bij de foto van deze post. Dan voorzie ik je direct elke week van een flinke dosis leesinspiratie. Een win win situatie dus! Je vindt me onder de naam @booksanddreamsnl

Gek van jou!