Boekreview: With the fire on high

Title: With the fire on high
Author: Elizabeth Acevedo
Publisher: Harper Teen
Release date: Mei 2019
Rating: ★★★★✩ 4.o

Een boek die al een tijdje in mijn boekenkast stond was With the fire on high van Elizabeth Acevedo. Deze auteur schreef het indrukwekkende verhaal Poet X die ik beoordeelde met vijf sterren. Haar nieuwe boek kon dan ook zeker niet ontbreken op mijn tbr.

Met haar dochter om voor te zorgen en haar oma (abuela) die haar helpt, moet examenkandidaat op Emoni Santiago moeilijke beslissingen nemen en doen wat er moet gebeuren. De enige plaats waar ze haar verantwoordelijkheden kan laten gaan, is in de keuken, waar ze iets magisch toevoegt aan alles wat ze kookt, waardoor haar eten altijd perfect is. Toch weet ze dat ze niet genoeg tijd heeft voor het nieuwe culinaire schoolvak van haar school, niet het geld heeft voor de reis van de klas naar Spanje – en niet zou moeten dromen van ooit werken in een echte keuken. Maar zelfs met alle regels die ze voor haar leven heeft (en alle regels waarvan iedereen verwacht dat ze zich eraan houdt) kan Emoni niets meer tegenhouden zodra ze begint te koken.

In With the fire on high volgen we Emoni. Ze is tienermoeder van de twee jaar oude Emma. Een kind dat ze grootbrengt met de hulp van haar oma die Emoni opvoedde nadat haar moeder in het kraambed stierf. Haar vader is teruggegaan naar zijn geboorteland Puerto Rico. Samen met haar oma worstelen ze om rond te komen terwijl Emoni ook nog eens in het examenjaar van haar middelbare school zit. Ze zal binnenkort een besluit moeten maken over haar toekomst die invloed zal hebben op iedereen van wie ze houdt. Aangezien Emoni ontzettend veel houdt van eten en koken, zou ze het liefste naar een kookschool gaan. De kennis over eten die ze bezit is werkelijk waar magisch. Haar liefde voor koken en de indrukwekkende gerechten die ze creëert zijn jaloersmakend. Als mede kookliefhebber zou ik haar gerechten zo graag eens willen proeven! Losstaand van haar kooktalent vind ik Emoni een hele sterke vrouw. Ze werd jong moeder en ondanks dat ze het samen met haar oma niet heel breed heeft, doet ze er alles aan om haar steentje bij te dragen in het huishouden en is ze een geweldige moeder voor Emma.

Door Poet X wist ik al dat Elizabeth een zeer unieke schrijfstijl heeft. Dit laat ze ook in With the fire on high zien. Al snel wordt het me duidelijk dat Elizabeth zich heel goed kan inleven in het hoofdpersonage. Ze heeft verstand van hoe tieners tegenwoordig communiceren, denken en zich gedragen. Dat zou kunnen komen doordat Elizabeth een lerares is geweest voor een lange tijd. Wat ik ook heel mooi vond in dit vlot geschreven verhaal, is dat het leven van een tienermoeder positief wordt beschreven. Heel vaak zijn de verhalen die over tienermoeders gaan heel negatief. Elizabeth laat de andere kant van dit beeld zien. Overigens heb ik ook naar het luisterboek geluisterd voor een groot deel van dit boek. Dit gaf het verhaal een extra dimensie doordat Elizabeth het boek zelf heeft ingesproken. Daardoor hoor je het accent goed terug wat het verhaal nog geloofwaardiger maakt.

Met haar debuut Poet X liet Elizabeth een diepe indruk achter bij haar lezers. Ik had dan ook hoge verwachtingen van haar tweede boek. Waar ik eigenlijk toch wel totaal iets anders verwachtte, weet deze auteur me te verbazen. Dit verhaal gaat over alles wat het leven zou kunnen en zou moeten zijn. Het is een prachtig, poëtisch en drama vrije weergave van een tienermoeder die uitgroeit tot de beste versie van haarzelf. En voor alle kookfanaten is dit sowieso een mustread!

With the fire on high