Boekreview: Supernova

Title: Supernova
Author: Taylor Jenkins Reid
Publisher: Ambo Anthos
Release date: Juni 2014

Ik zat zo lekker in mijn Taylor Jenkins Reid vibe, dat ik na After I Do, In een ander leven en Daisy Jones & The Six óók nog Supernova besloot te lezen. Tot nu toe heeft deze auteur me nog niet kunnen teleurstellen en ben ik alleen maar razend enthousiast over al haar schrijfwerk. Benieuwd of ik Supernova (in het engels Forever Interrupted) aan dit lijstje kan toevoegen?

‘Heb je weleens van een supernova gehoord? Een supernova straalt feller dan welke ster ook en dooft vervolgens heel snel uit: een korte explosie van energie. Ik stel me zo voor dat jij en Ben ook een supernova waren: in de korte tijd die jullie gegund was, hebben jullie meer passie beleefd dan de meeste mensen in hun hele leven.’

Wanneer Elsie op een regenachtige nieuwjaarsdag Ben Ross ontmoet, spatten de vonken er meteen van af. Binnen een paar weken zijn ze smoorverliefd en tegen het eind van het voorjaar gaan ze in een opwelling naar Las Vegas om te trouwen. Negen dagen later wordt Ben op de fiets geschept door een vrachtwagen en is hij op slag dood. Wanneer Elsie in paniek aankomt in het ziekenhuis wordt ze geconfronteerd met Susan, Bens moeder. Zij weet niets van Elsies bestaan af en is geenszins van plan haar te accepteren als Bens echtgenote.

In Supernova volgen we Elsie die een korte maar zeer intense relatie had met Ben. In een periode van zes maanden wordt ze verliefd, trouwt ze en wordt ze weduwe want Ben verongelukt tijdens een aanrijding. Terwijl Elsie rouwt en haar verlies probeert te verwerken, krijgt ze ook nog eens te maken met haar schoonmoeder die ze in het ziekenhuis pas voor het eerst ontmoet. Zij moet niets van Elsie hebben en neemt het Elsie heel erg kwalijk dat Ben dood is. Dit lijkt me ontzettend moeilijk voor Elsie en ik leefde dan ook ontzettend met haar mee. Maar ik bewonderde haar ook enorm. Ze maakt gedurende het verhaal een flinke ontwikkeling door die haar helpt groeien.

Het is hartverscheurend. Een verhaal over een intense maar korte liefde, vriendschap, verlies en verdriet.

In dit verhaal wisselen heden en verleden elkaar voortdurend af. Dit las heel fijn want daardoor begin je de liefde tussen Elsie en Ben steeds beter te begrijpen. Door de altijd fijne schrijfstijl en kort geschreven hoofdstukken, vlieg je door dit verhaal heen. Het is Taylor gelukt heel veel emotie in dit verhaal te leggen. Het is hartverscheurend. Een verhaal over een intense maar korte liefde, vriendschap, verlies en verdriet. Wat ik altijd heel knap vind aan deze auteur is dat het haar lukt om een zeer realistische weergave van haar personages neer te zetten.

Ik denk dat velen van jullie misschien al wel afhaken na het lezen van de synopsis. Ik kan me goed voorstellen dat je denkt: dit verhaal is te verdrietig en te emotioneel voor mij. Dat dacht ik ook voordat ik begon met lezen en ik koos er dan ook voor om eerst andere boeken van deze auteur te lezen. En hoewel dit boek absoluut verdrietig is, is het niet zo dat ik gedurende het hele verhaal heb zitten huilen. Dit verhaal gaat namelijk over Elsie’s ‘genezing’. Bovendien bevat het boek veel flashbacks naar de momenten dat Ben en Elsie verliefd werden. Deze flashbacks zijn schattig en heel vermakelijk om te lezen. Het is dus echt niet alleen maar verdrietig. Ik hoop dus dat je dit verhaal toch een kans wilt geven, want ik vond het zeker de moeite waard!

After I Do