Boekrecensie: I kissed Shara Wheeler

Title: I Kissed Share Wheeler
Author: Casey Mcquiston
Publisher: Zomer & Keuning
Release date: juni 2023
Rating: ★★★★ 4.0

De grootste wens van Chloe Green is om gekozen te worden om aan het einde van het schooljaar de afscheidsrede te houden. Er is één tegenstander: Shara Wheeler, de prom queen en de dochter van de directeur. Een maand voor haar afstuderen zoent Shara Chloe en dan verdwijnt ze opeens. Chloe gaat op onderzoek uit en komt erachter dat ze niet de enige is die door Shara is gezoend. Ze hebben allemaal een cryptisch briefje ontvangen en moeten hun best doen om Shara te vinden.

In I Kissed Share Wheeler volgen we Chloe. Ze zit op de middelbare school en gaat bijna afstuderen. Alles lijkt erop dat ze de beste van haar jaar zal worden. Ze is een uitstekende leerling en er zijn niet veel mensen die dicht bij haar komen qua score. Althans, op één iemand na: Shara Wheeler. De perfecte en enorm populaire blondine van haar jaar.

I Kissed Shara Wheeler is een actuele queer rom-com vol humor.

Casey Mcquiston ken je wellicht van haar boek Rood, Wit & Koningsblauw. Dit boek werd binnen no time razend populair. Ikzelf was destijds persoonlijk niet heel enthousiast. Maar de omslag en synopsis van I Kissed Shara Wheeler maakte me zodanig nieuwsgierig, dat ik hem toch graag wilde lezen. En wat een goed idee was dat!

Het grootste verschil voor mij ten opzichte van Rood, Wit & Koningsblauw, is dat ik de personages nu veel leuker vond. Er is weer heel wat LGBTQ+-representatie te vinden in dit boek. Je lijkt er tegenwoordig niet meer bij te horen als je dit niet doet he? En hoewel auteurs hierin naar mijn mening nog wel eens kunnen doorslaan, heeft Casey dit in I Kissed Shara Wheeler best goed gedaan. Al vond ik dat er in de klas van Chloe wel héél veel leerlingen zaten die op hetzelfde geslacht vielen.

I Kissed Shara Wheeler is een actuele queer rom-com die een frisse kijk geeft op de ‘meangirl’-trope. Casey Mcquiston verweeft vakkundig een plot van vijandschap en geliefden. Het boek laat ademloos zien hoe de personages de volgende stappen naar volwassenheid zetten. Dit gaat gepaard met héél veel humor wat dit boek luchtig houdt en heel vermakelijk.

I Kissed Shara Wheeler