Boekrecensie: 14 Ways to die

Title: 14 Ways to die
Author: Vincent Ralph
Publisher: Source Books Inc.
Release date: Juni 2021
Genre: YA Thriller

Tien jaar geleden verloor Jess haar moeder aan de Magpie Man, een beruchte seriemoordenaar die nog steeds vrij rondloopt en van plan is opnieuw te moorden. Ze is vastbesloten om de dader te ontmaskeren. Daarvoor gaat ze haar nieuwe platform gebruiken. Als de ster van een YouTube-realityserie zal ze iedere week een dag lang live gevolgd worden. Deze aandacht die op haar wordt gevestigd wil ze gaan gebruiken om de Magpie Man te vinden. Dat wil zeggen, als hij haar niet eerst vindt..

Door de online show van Jess heeft iedereen het over de moordzaak van haar moeder. Maar roem heeft zijn keerzijden. De hele wereld kijkt naar haar bij elke beweging. En het is moeilijk te achterhalen voor Jess wie ze kan vertrouwen.

Zou de Magpie Man dichter op de loer liggen dan ze dacht? Houdt hij haar nu in de gaten? En kan ze de mensen die het dichtst bij haar staan wel vertrouwen?

In 14 ways to die volgen we Jess. Ze is een middelbare scholier die op jonge leeftijd iets traumatisch heeft meegemaakt. Ze verloor haar moeder bij een gruwelijke moord door een seriemoordenaar. En het allerergste van alles is dat de moordenaar nog steeds vrij rondloopt. Door deze gebeurtenis in Jess haar leven, is ze erg teruggetrokken. Toch brand er nog een vuurtje in haar met de drang om de moordenaar van haar moeder te vinden. Een moeder met wie ze een hele hechte band had. Jess weet heel goed wat ze wil en heeft daar alles voor over. Wat dat betreft herkende ik wel iets van mezelf in haar. Als ik iets wil, ga ik er ook 300% voor. Voor Jess is dat niet anders. Ze weet wat ze wil en weet ook dat er op de weg er naartoe situaties zullen zijn die pijn gaan doen. Maar dat weerhoudt haar er niet van recht op haar doel af te gaan. De badass!

Ik had niet eerder van Vincent Ralph gehoord en na wat rond speuren online kwam ik erachter dat 14 ways to die zijn debuut is. En wat voor eentje! Ik werd vrijwel direct het verhaal ingezogen. Als lezer ben je eigenlijk heel de tijd bij Jess in haar hoofd waardoor je helemaal met haar meeleeft. Bovendien weet Vincent ook de emoties die bij rouw komen kijken, goed te omschrijven. Iedereen rouwt natuurlijk anders, maar met Jess haar proces heeft hij absoluut een realistisch beeld geschetst. Jess gebruikt haar Youtube realityshow om aandacht te vestigen op de moordzaak van haar moeder. Dit maakt 14 ways to die actueel en voor de jonge lezers heel aansprekend. Zij groeien tegenwoordig immers op met Youtube.

Wat een knaller van een debuut heeft Vincent Ralph geschreven. Realistisch en enorm spannend. Voor de liefhebbers van A good girls guide to murder.

Ik ben echt verrast met hoe erg ik me heb vermaakt met 14 ways to die. Toen ik dit boek ontving, stond ik niet direct te juichen. De omslag sprak me niet helemaal aan en de synopsis zorgde voor terughoudendheid. Zal dit een kopie worden van A good girls guide to murder van Holly Jackson? Niets is minder waar. Als je dat boek leuk vond, zou ik je 14 ways to die juist alleen maar kunnen aanraden. Een enorm spannende pageturner die ik, eenmaal begonnen met lezen, niet kon wegleggen!

14 ways to die