Boekrecensie: Zo goed als nieuw

Title: Zo goed als nieuw
Author: Petra Vollinga
Release date: Maart 2020

Feelgood romans. Een genre die ik afgelopen jaren heb ontdekt en niet genoeg van kan krijgen. Zeker niet feelgood auteurs van eigen bodem. Die verdienen sowieso extra aandacht vind ik, want we lezen met zijn allen zoveel internationale boeken. Daardoor vergeten we soms een beetje dat we ook in ons eigen kikkerlandje heel veel goede auteurs hebben. Ik sta er dan ook altijd voor open om nieuwe Nederlandstalige auteurs in dit genre te ontdekken. Petra Vollinga kende ik al wel van naam, maar heb nog niet eerder een boek van haar gelezen. Zo goed als nieuw, haar nieuwste feelgood roman, is dan ook mijn eerste ontmoeting met haar werk!

Zwangere Tessa, gepensioneerde Annegien, pas gescheiden Herman en globetrotter Jeff hebben op het eerste gezicht niks met elkaar te maken. Behalve dat ze allemaal een goede reden hebben om iets te kopen of verkopen. Het romantische antieke bed bijvoorbeeld, waarin Tessa -zichzelf al op een roze babywolk ziet zitten. De rode Kia, waar Annegien vanaf moet omdat ze met een camper naar Afrika wil. Reisgenoot Herman, die na zijn saaie huwelijk niet kan wachten om op avontuur te gaan. En Jeff, die na -jaren van freewheelen zijn geliefde rugzak aan de wilgen hangt, om nou toch eindelijk eens volwassen te worden.

Alle advertenties op Marktplaats hebben hun eigen verhaal. Het verhaal van de eigenaar. Maar wat als je die verhalen nog een tijdje zou volgen? Dan kan het zomaar zijn dat ze een heel eigen leven gaan leiden en veel meer met elkaar te maken hebben dan je in eerste instantie dacht.

In Zo goed als nieuw volgen we maar liefst vier personages. Allemaal afzonderlijk van elkaar. We leren Tessa kennen als ze zwanger raakt van haar vriend Guido waar ze nog niet zo heel erg lang mee samen is. De zwangerschap was dan ook niet gepland en komt voor Guido nogal uit de lucht vallen. Hij is vrij duidelijk in wat hij van de zwangerschap vindt en is er niet klaar voor om vader te worden. Maar Tessa daarentegen piekert er niet over om hun kindje weg te laten halen. Ze hoopt maar dat het waar is wat mensen zeggen. Zodra de baby er is komt er een soort oergevoel naar boven en hou je direct van het kindje. Ook de vader..

Annegien is gepensioneerd en woont alleen. Ze spreekt regelmatig af met haar vriendinnen die allemaal een partner hebben. Ze leven een heel ander leven dan Annegien. Zij is op zoek naar avontuur en heeft niets om voor thuis te blijven. De mensen van wie ze hield zijn er immers niet.

Herman is jarenlang getrouwd geweest en kreeg in dat huwelijk twee kinderen. De kinderen zijn al lange tijd het huis uit en Herman mag zichzelf zelfs al opa noemen. Het huwelijk is op de knippen gelopen en daardoor woont Herman nu alleen in een huurappartement samen met zijn hondje Elvis. Prima wel vindt hij, want hij heeft eindelijk zijn vrijheid terug. De vraag is hoe hij die vrijheid gaat inzetten.

En als laatste volgen we Jeff, een jonge jongen die de hele wereld is over gereisd. Na jarenlang zorgeloos op allerlei plekken op de wereld te hebben geleefd, is hij er eindelijk aan toe om te werken aan zijn toekomst. Daarom besluit hij terug naar Nederland te keren en een échte baan te gaan zoeken. Maar dat is nog niet zo makkelijk zonder werkervaring. Want surfles kan je niet echt meetellen.

Voor ik het wist, was ik alweer bij de laatste pagina!

Ik was echt blij verrast met de fijne en vlotte schrijfstijl van Petra. We volgen achtereenvolgend de verschillende personages. Het boek is dus eigenlijk opgedeeld in vier delen. Zo goed als nieuw begint met het verhaal van Tessa waarin ze een prachtig bed op Marktplaats wilt kopen. Na haar verhaal volgt het volgende verhaal van Annegien en zo verder. Wat ik heel leuk vond in dit boek is dat het heden, waarin je leest over het personage, wordt afgewisseld met een andere leesvorm. Bij ieder personage is dat anders. Zo volg je bij één personage bijvoorbeeld app gesprekken die het personage voert met zijn omgeving en bij een ander personage lees je brieven. Dit vond ik een leuke toevoeging aan het verhaal. De hoofdstukken zijn kort en mede daardoor vlieg je door het boek heen. Ik las hem dan ook in een middagje uit. Voor ik het wist, was ik alweer bij de laatste pagina!

Zo goed als nieuw is romantisch, vrolijk en helemaal van deze tijd.

Zo goed als nieuw is een vlot geschreven feelgood roman die je letterlijk met een goed gevoel achterlaat. Het is niet te cheesy, zoals weleens het geval is in dit genre. Het is een verhaal waar veel mensen herkenning in zullen vinden en is bovendien romantisch, vrolijk en helemaal van deze tijd. Petra heeft me absoluut verrast met haar fijne schrijfstijl. Ik heb daar echt waar niets op aan te merken. Het verhaal zit goed in elkaar, personages zijn perfect uitgewerkt en alles komt perfect samen aan het eind. Een aanrader voor de liefhebbers van dit genre!

Zo goed als nieuw