marieke

Bookrecensie: This is where it ends van Marieke Nijkamp

Gisteren besloot ik een bezoekje te brengen aan mijn favoriete boekenwinkel in Rotterdam. Ik heb nog een aantal dagen vakantie en vond dat ik daar nog optimaal van moet genieten. Eenmaal bij de young adult afdeling te zijn aangekomen, viel mijn oog meteen op het boek van Marieke Nijkamp. de kaft is immers best opvallend. Toen ik de achterkant van het boek las, herinnerde ik me weer dat ik dit boek al eerder was tegengekomen:

10:00 a.m.
The principal of Opportunity, Alabama’s high school finishes her speech, welcoming the entire student body to a new semester and encouraging them to excel and achieve.

10:02 a.m.
The students get up to leave the auditorium for their next class.

10:03
The auditorium doors won’t open.

10:05
Someone starts shooting.

Het verhaal gaat over een schoolshooting op een Amerikaanse highschool. Iets waar we in Nederland gelukkig niet zo vaak mee worden geconfronteerd. Helaas is dit in Amerika wel anders. Ik ben een groot fan van de Amerikaanse highschool serie ‘One Tree Hill’. Hoewel deze serie al een aantal jaar is afgerond, kijk ik het nog regelmatig. In seizoen 3 van ‘One Tree Hill’ is er ook een aflevering die over een schoolshooting gaat. Ik vind dit oprecht de beste en mooiste aflevering van de hele serie. Om die reden trok dit boek ook direct mijn aandacht.

Wauw. Ik heb hem in 1,5 dag uitgelezen. Wat een intrigerend verhaal. Het boek volgt 45 minuten (één les uur) van een highschool in Amerika. Je leest vanuit het perspectief van een aantal scholieren die, ieder op zijn eigen manier, connecties hebben met de shooter. Zij hebben allemaal een verleden met hem, waardoor je telkens een andere mening krijgt over hem, maar hem uiteindelijk ook gewoon ziet als mens.

Op het begin had ik moeite om de personages uit elkaar te houden. Daardoor raakte ik al gauw in de war, wie nou wie was. Ik besloot echter maar gewoon door te lezen in de hoop dat dit probleem zichzelf zou oplossen. Gelukkig gebeurde dat ook. Je leest telkens een kopje geschreven vanuit een student. In totaal een stuk of 5. Na een tijdje ga je onthouden wie, wie is. En welke connectie hij of zij heeft met de shooter.

Het is een heel heftig boek die je echt leest met een brok in je keel. Mij persoonlijk heeft het echt geraakt en zet me aan het denken over al die shootings in Amerika. Een reden waarom het hier bijvoorbeeld zelden gebeurd en daar wel, heeft alles te maken met het wapenbezit dat is toegestaan. Het zet je toch aan het denken of dat nou wel zo’n goed idee is?

Al met al is dit boek zeker de moeite waard om te lezen. Als je eenmaal begint, weet je dat de shooting eraan zit te komen. Dus je wacht wel echt op dat moment. Vanaf dan, lees je hem in één ruk uit.

Je kunt het boek hier bestellen in het Nederlands en in het Engels.