Boekrecensie: Angstige mensen

Title: Angstige mensen
Author: Fredrik Backman
Publisher: Uitgeverij Volt
Release date: September 2020
Genre: Roman

Hoewel ik nog niet eerder een boek van Fredrik Backman heb gelezen, kon ik niet wachten op zijn recent verschenen boek Angstige mensen. Een booktuber die ik volg is altijd enorm enthousiast over zijn boeken en mede daardoor stonden de boeken van Fredrik hoog op mijn wensenlijstje. Zijn nieuwe boek Angstige mensen sprak me meteen aan. De synopsis deed me namelijk een beetje aan een thriller denken. Maar dit boek was compleet anders dan ik van tevoren had verwacht!

Het bezoeken van een open huis is meestal geen kwestie van leven of dood, maar het wordt precies dat wanneer een bankrover na een mislukte overval een appartement binnenvalt waar op dat moment een bezichtiging plaatsvindt. Onder de aanwezigen bevinden zich onder anderen een zevenentachtigjarige vrouw die lang genoeg heeft geleefd om niet bang te worden als ze wordt bedreigd met een pistool, een jong stel dat op het punt staat voor het eerst een kind te krijgen maar het over niets eens lijkt te kunnen worden, en een mysterieuze man die zich heeft opgesloten in het toilet.

Tijdens deze bezichtiging die ineens een gijzeling is geworden leren de aanwezigen elkaar steeds beter kennen en onthullen ze tegen wil en dank verrassende waarheden over zichzelf. Ieder van hen heeft een leven met verdrietige momenten, pijnlijke herinneringen, geheimen voor hun naasten en passies waar ze zich voor schamen.
Als de gijzelaars na enige tijd worden vrijgelaten maar de politie de gijzelnemer niet in het appartement aantreft, vormt dat het begin van een serie verwarrende verhoren, waarin niemand lijkt te kunnen uitleggen wat er in het appartement is gebeurd.

Beetje bij beetje, laag voor laag, wordt elk personage ontrafeld.

In Angstige mensen volgen we meerdere personages. Zij waren allemaal getuigen van de gijzeling op de twee politieagenten na. De gijzeling vond namelijk plaats tijdens een bezichtiging van een appartement dat de koop staat. Alle personages lijken op het eerste gezicht redelijk normaal. Maar als je de gijzelaars, de overvaller en de politiemannen beter leert kennen, komen eigenaardigheden en onzekerheden steeds meer naar boven. Ieder personage heeft ook wel iets vervelends in zijn of haar karakter. De gevolgen daarvan zorgen voor veel humor tijdens het lezen. Het duurde bij mij wel echt een tijdje voordat ik die humor en de personages kon waarderen. Beetje bij beetje, laag voor laag, wordt elk personage ontrafeld. Ze hebben heel weinig met elkaar gemeen maar zijn door omstandigheden toch allemaal op dezelfde plek in dezelfde situatie.

Angstige mensen is geschreven in de derde persoon. Dit kan in sommige gevallen eentonig worden, maar in het geval van dit boek is dit gelukkig niet zo. De auteur heeft een indrukwekkend palet aan personages bedacht die zodanig van elkaar verschillen dat het verfrissend blijft om te lezen. Het verhaal is zo absurd en onrealistisch en toch wil je doorlezen. Een bankoverval slaat om in een gijzeling met de meest bizarre gijzelaars en de slechtste overvaller ooit. Maar onder alle lagen van een absurd verhaal en de humor die de boventoon voert, brengt de auteur ook nog een andere boodschap over. Daar kom je vanzelf achter als je het boek leest.

De humor van Fredrik Backman is verfrissend, satirisch en droog. Het brengt het verhaal met de drama en emotie feilloos in evenwicht.

Nu ik Angstige mensen uit heb, kom ik terug op mijn eerste gevoel na het lezen van de synopsis. Dit is absoluut geen thriller al zit er wel degelijk een mysterie in. Ik moest regelmatig hardop lachen om de absurdheid van dit verhaal. De humor van Fredrik was verfrissend, satirisch en droog en brengt het verhaal met de drama en emotie in evenwicht. Dit was zoals ik al eerder zei mijn eerste boek van deze auteur. Ik begreep wel van andere lezers dat dit boek anders is dan zijn al eerder verschenen boeken. Daar ben ik nu des te meer nieuwsgierig naar geworden!

One by one