Boekrecensie: House of Salt and Sorrows

Title: House of Salt and Sorrows
Author: Erin A. Craig
Publisher: Delacorte Press
Release date: Augustus 2019
Genre: YA Fantasy
Rating: ★★★✩✩ 3.75

House of Salt and Sorrows is absoluut geen boek voor mij. En toch besloot ik hem te lezen. Nadat een booktuber die ik volg er ontzettend enthousiast over was, werd mijn nieuwsgierigheid toch groter. Waarom dat zo is, vertel ik je in deze recensie.

Annaleigh leidt een beschermend leven in een landhuis aan zee in Highmoor. Ze woont hier samen met haar zussen, hun vader en stiefmoeder. Ooit waren ze met twaalf, maar eenzaamheid vult de grote zalen nu vier van de meisjes zijn overleden. Elke dood was tragischer dan de vorige – de pest, een ongelukkige val, een verdrinking, een glibberige duik in het diepe. In de omliggende dorpen denken de mensen dat de familie door de goden is vervloekt, maar Annaleigh haar vader denkt dat ze gewoon pech hebben gehad.

Als Annaleigh vervolgens reeks spookachtige visioenen heeft, wordt ze steeds achterdochtiger. Was de dood van haar overleden zussen wel een ongeluk? In de tussentijd sluipen de andere zussen elke avond naar buiten. Ze wonen glinsterende ballen bij en dansen tot het vroeg in de ochtend alweer licht wordt buiten. Ze zijn de periodes van rouw zat en willen weer gelukkig zijn. Annaleigh weet niet zeker of ze ze moet proberen tegen te houden of juist met ze mee moet doen.

Wanneer Annaleighs relatie met een mysterieuze vreemdeling, die zijn eigen geheimen heeft, intenser wordt, is het een race tegen de klok om de duisternis te ontrafelen voordat het een volgend leven opeist.

In House of Salt and Sorrows volgen we Annaleigh. Ze is de middelste van de oorspronkelijke twaalf zussen en een erg zorgzaam type. Hun vader is de baron en eigenaar van Highmoor, het landgoed waar ze wonen. Annaleigh’s moeder is overleden tijdens de bevalling van haar jongste zusje Verity. In deze wereld wordt er geleefd van alles wat de zee hen geeft. Als je dood gaat, word je weer teruggebracht naar de zee. Helaas voor Annaleigh en haar familie, hebben ze dit de afgelopen tijd te vaak meegemaakt. En als er iemand in je familie overlijdt, dan breekt er een periode van rouw aan. Inmiddels leeft de familie van Annaleigh bijna permanent in rouw. Maar als het aan hun stiefmoeder ligt, komt daar vanaf nu een eind aan.

Waarom ik in eerste instantie nieuwsgierig werd naar dit boek, is dat ondanks het fantasy is, het ook klinkt als een thriller. Met alle moorden die plaatsvindt en Annaleigh die vastbesloten is om te bewijzen dat het geen ongelukken waren, ontstaat er ook een mysterie die opgelost dient te worden. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het af en toe zelfs een beetje als horror voelde. Ik vond de combinatie van fantasy en een moordmysterie heel verfrissend en uniek.

Er wordt gezegd dat House of Salt and Sorrows een hervertelling is van het sprookje Stuk gedanste schoentjes van De Gebroeders Grim. Ik ken dit sprookje niet, dus kan niet vertellen of dit daadwerkelijk zo is. Dit verhaal lees je vanuit Annaleigh en ik vind het een goede zet van de auteur om vanuit één personage te schrijven. Als we in dit boek vanuit verschillende perspectieven zouden lezen, zou het veel te ingewikkeld worden. Op deze manier weet de auteur je nieuwsgierigheid vast te houden, door telkens een klein stukje informatie te geven, om vervolgens weer met een schokkende onthulling te komen waardoor je weer vol in de twijfels schiet.

House of Salt and Sorrows is naast fantasy ook een verhaal met thriller en zelfs horrorelementen.

Hoewel ik zeker een week over dit boek heb gedaan, heb ik er wel erg van genoten. Ik had telkens zoveel vragen. Zou er een volgend slachtoffer komen? Wie is de dader? Wat voor vreemde dingen gebeuren er in het landhuis? En waarom trekken de zussen er ’s nachts op uit om naar mysterieuze ballen te gaan? Het uiteindelijke plot daarentegen was geen verrassing en zag ik al ver van te voren aankomen. Dat is één van de weinige minpunten aan dit boek. Verwacht geen fantasyverhaal met een grote romance in de verhaallijn. Hoewel er wel een romance is, vormt dit maar een klein onderdeel van het geheel. Iets wat wat mij betreft ook prima weggelaten had kunnen worden. Al met al erg genoten van House of Salt and Sorrows. Een perfect boek voor de spooky oktober maand!

House of Salt and Sorrows