Boekrecensie: So this is love

Title: So this is love
Author: Elizabeth Lim
Publisher: Disney Hyperion
Release date: April 2020
Genre: YA fantasy

Vorig jaar ontdekte ik een hele leuke serie: Twisted Tales die wordt uitgegeven door Disney Hyperion. Deze serie gaat over de bekende Disneysprookjes, maar dan met een twist. Op de omslag van elk boek staat een vraag die je als lezer vertelt waar het boek over gaat. So this is love is een hervertelling van Assepoester. De vraag die voorop het boek staat is: Wat als Assepoester het glazenmuiltje nooit heeft gepast?

We kennen allemaal het bekende Disneysprookje Assepoester wel. Het bal, de koets, het glazenmuiltje. In deze Twisted Tale versie, kan Assepoester niet bewijzen dat ze de vermiste prinses is die met de prins heeft gedanst tijdens het bal. Ze zit namelijk opgesloten op de zolderkamer in huis wanneer de Duke langskomt met het glazenmuiltje. Wanneer ze eindelijk vrij gelaten wordt door haar stiefmoeder kan ze niet langer meer leven onder haar gezag. Ze begint te werken in het paleis als naaister. Wanneer Assepoester echter getuige is van een grootse samenzwering om de koning – en de prins – uit de macht te nemen, wordt ze geconfronteerd met vragen over liefde en loyaliteit aan het koninkrijk.

In So this is love volgen we zoals je waarschijnlijk wel kunt raden Assepoester. En net als in de tekenfilm is Assepoester een lief, zorgzaam en iets wat verlegen meisje. Ik moet zeggen dat ik dit boek zelfs leuker vond dan het originele Assepoester verhaal. Je leert de personages hier namelijk nog beter kennen en de liefde tussen de prins en Assepoester voelt veel echter aan dan in het originele sprookje. In So this is love wordt Assepoester in eerste instantie niet ontdekt als de mysterieuze prinses die met de prins heeft gedanst tijdens het bal. Na een vervelende opsluiting in huis door haar stiefmoeder, besluit ze het heft in eigen handen te nemen. Ze vlucht naar het paleis. Niet om te vertellen dat zij het meisje is dat ze met man en macht zoeken, maar om een nieuw leven te starten. Ze vind werk als naaister in het paleis. En daar krijgt het verhaal een geheel nieuwe en verfrissende wending.

Het hele idee achter de Twisted Tale serie van Disney Hyperion, is dat bekende Disneysprookjes opnieuw worden vertelt met een twist. Dit concept vind ik briljant. Op die manier beleef je jouw favoriete sprookjes opnieuw. De twist in So this is love vond ik echt heel erg tof en eigenlijk zelfs nog leuker dan het originele verhaal. Het is niet geforceerd en het voelt alsof de richting die dit verhaal heeft genomen altijd al de bedoeling is geweest. Dit boek bevat alles wat de kenners van Assepoester zullen verwachten, maar dan met een veel intenser plot. Als lezer wordt je na al die jaren opnieuw verliefd op je favoriete personages en worden er een aantal nieuwe geïntroduceerd. Ik vind dat Elizabeth Lim de nieuwe personages op een hele natuurlijke manier in het verhaal heeft verweven. Het voelt helemaal niet geforceerd alsof ze altijd al onderdeel waren van het bekende sprookjesverhaal.

Ik vond So this is love stiekem nog beter dan het originele Assepoester sprookje!

Hoewel ik al eerder eens een poging heb gedaan om een ander boek uit deze serie te lezen, is dit de eerste die ik echt uitlas. Ik heb echt oprecht heel erg genoten van So this is love. Waar je de personages in het originele sprookje wat oppervlakkig leerde kennen, wordt er in dit boek door de auteur de tijd genomen om ze uitgebreid te leren kennen. Ik ben blij verrast met hoe goed deze twisted tale heeft uitgepakt. Het hele idee achter deze serie vind ik briljant. Bekende sprookjes met een twist. Geweldig toch? Zo kunnen we opnieuw genieten van de mooiste verhalen waar we mee zijn opgegroeid. Naast Assepoester, zijn er al heel wat andere boeken in de Twisted Tale serie uitgebracht. Denk aan Frozen, Alice in Wonderland, Aladdin, Doornroosje en Mulan. Ik kan niet wachten om opnieuw een sprookje in te duiken. Benieuwd welke twists ik nog tegen ga komen!

Benieuwd naar de andere boeken die ik heb gelezen in de Twisted Tale serie? Check ze hier!

Slay