Boekrecensie: Cinder & Ella

Title: Cinder & Ella
Author: Kelly Oram
Publisher: Uitgeverij de Fontein
Release date: Juni 2020
Genre: YA Contemporary

Toen ik Cinder & Ella in de catalogus zag staan van Uitgeverij de Fontein, was ik eigenlijk meteen enthousiast door de omslag van het boek. Ik heb de synopsis helemaal niet gelezen en besloot het boek aan te vragen. De titel van het boek gaf me immers al genoeg informatie waar het boek over zal gaan. Ik mocht dit boek lezen nog voordat het in de winkels zou liggen. Vandaar dat ik vandaag op de releasedag mijn recensie met jullie kan delen!

Ellamara had alles wat ze zich maar kon wensen, tot de dag dat ze betrokken raakt bij een fataal auto-ongeluk dat haar leven voorgoed verandert. Haar moeder overleeft het ongeluk niet en Ellamara zelf ontsnapt op een haar na aan haar dood. Ze lag zes maanden in een coma en heeft zowel geestelijke als lichamelijke littekens die ze heel haar leven met zich zal meedragen. Nu ze ontslagen is uit het ziekenhuis moet ze bij haar vader gaan wonen. Een vader die Ella en haar moeder verliet toen ze nog heel jong was. Hij heeft inmiddels een nieuw leven met een nieuwe vrouw en twee onmogelijke stiefdochters. Op haar nieuwe school gaat het ook alleen maar van kwaad tot erger. Iedereen maakt haar littekens belachelijk. De enige plek waar ze zich goed voelt is online wanneer ze chat met Cinder. Wat Ella alleen niet weet, is dat Cinder eigenlijk een zeer populaire Hollywoodster is genaamd Brian Oliver..

In Cinder & Ella volgen we zoals gezegd Ellamara. Ik had eigenlijk al snel in het verhaal medelijden met haar. Want Ella heeft alles behalve geluk gehad het afgelopen jaar. Na een vreselijk auto-ongeluk waarbij ze haar moeder verloor en zelf voor 70% verbrand raakte, moet ze ook nog eens haar woonplaats Boston verruilen voor het onbekende Los Angeles. Om het nog erger te maken, moet ze bij haar vader intrekken die ze al jaren niet heeft gezien. Naast dat haar ‘nieuwe familie’ totaal niet op een nieuw familielid zit te wachten, moet Ella ook nog eens dealen met de gemene scholieren van de dure privéschool waar ze naartoe wordt gestuurd door haar vader. Ik had echt met haar te doen. Haar vader is dan misschien wel haar vader, maar eigenlijk is het een vreemde voor Ella. En daarbij zit ze ook nog zo erg in een verwerkingsproces waarin ze haar nieuwe lichaam probeert te accepteren.

Cinder/Brian, is Ella’s online vriend. Ze hebben elkaar nog nooit in het echt gezien. Ella heeft dan ook geen idee dat Cinder eigenlijk wereldberoemde Hollywoodster Brian is. Cinder weet daarentegen niet wat er precies met Ella is gebeurd. Hij weet dat ze een ongeluk heeft gehad en bij haar vader is gaan wonen. Maar hij weet niet van haar littekens en ook niet dat ze nu ook in LA woont. Juist daarom, vind Ella het zo fijn om met hem te praten. Hij laat haar lachen en gewoon Ella zijn terwijl ze door haar familie en medescholieren alleen maar wordt herinnert aan al het slechte in haar leven.

Cinder & Ella is een grappig en hartverscheurend verhaal.

Kelly Oram heeft Cinder & Ella geschreven vanuit twee personages. We lezen dus vanuit Ella én vanuit Cinder. Persoonlijk vond ik de hoofdstukken vanuit Cinder wat overbodig en minder fijn om te lezen. Dat kwam denk ik omdat ik veel meer meeleefde met Ella en de persoonlijke ontwikkeling die zij doorging heel interessant vond. Ik hoopte bij elke bladzijde weer dat ze eindelijk geaccepteerd zou worden. Het maakte eigenlijk niet uit wie, als ze maar iemand zou hebben naast Cinder.

De manier waarop Kelly Oram Cinder & Ella heeft geschreven is precies de manier waarop ik hoop dat auteurs een retelling schrijven.

Bij Cinder & Ella verwachtte ik een retelling van Cinderella. En ja, dat is Cinder & Ella inderdaad. Maar Kelly Oram heeft me toch weten te verrassen. Ik ben geen enorm grote fan van retellings, maar de manier waarop Kelly het heeft aangepakt vond ik heel fijn. Er zijn elementen vanuit het klassieke verhaal gebruikt in dit boek, maar het is geen standaard retelling. Dit is precies de manier waarop ik hoop dat auteurs een retelling aanpakken. Grappig en hartverscheurend. Is dit verhaal realistisch? Nee zeker niet. Er gebeuren genoeg dingen die in het ‘echte leven’ in de tijd van nu, nooit zo zouden gaan zoals in het boek omschreven staat. Maar hey, het blijft een retelling van een sprookje he?!

Heerlijk duurt het langst

*Dit artikel is onderdeel van een blogtour georganiseerd door de uitgeverij. Check op 26 juni de blog van Turnthepages voor een leuke quiz over Cinder & Ella.

Cinder & Ella is onderdeel van een tweeluik. Deel twee zal ook vertaald worden en komt in 2021 uit bij Uitgeverij de Fontein.