Boekrecensie: Ik pleit voor jou!

Title: Ik pleit voor jou!
Author: Marijke Vos
Release date: Juni 2020
Genre: Feelgood Roman

Onlangs heb ik een nieuwe Nederlandstalige auteur leren kennen. Of althans, haar boeken. Marijke Vos schreef namelijk een serie met korte verhalen exclusief voor Kobo plus. Elke maand verscheen er een deel in de Weddingplanner serie. Deze verhalen hebben me zo verrast dat ik nieuwsgierig ben geworden naar meer. Gelukkig is deze maand het nieuwe boek van Marijke Ik pleit voor jou! verschenen bij Harper Collins. Benieuwd wat ik ervan vond?

De jonge, ambitieuze advocate Janna heeft er alles voor over om die felbegeerde promotie binnen te slepen, maar een uit de hand gelopen vrijdagmiddagborrel gooit roet in het eten. Ze drinkt nét even iets te veel, verliest Zeer Belangrijke Documenten over haar aanstaande zaak, en tot overmaat van ramp deponeert ze haar maaginhoud over de gaatjesschoenen van een onbekende man.

Janna krijgt nog één kans om indruk op haar baas te maken: de vechtscheiding tussen twee BN’ers waar heel Nederland van smult. Ze zet alles op alles om de rechtszaak voor haar Gooise cliënte en haar monsterlijke tweeling te winnen. Maar dan herkent ze de uitermate charmante advocaat van de tegenpartij: de man met de gaatjesschoenen…

Wat ik zo leuk vond aan Ik pleit voor jou! is dat Janna, het hoofdpersonage, heel identificeerbaar is als persoon. Ze worstelt met problemen waar iedere jongere tegenaan loopt. Jezelf bewijzen en carrière maken. Daardoor begreep ik haar vaak heel goed. Zo deed ze af en toe dingen die ze eigenlijk helemaal niet wilde doen, maar omdat ze zichzelf wilt bewijzen, zet ze toch dat extra stapje. Als advocaat krijgt ze met deze zaak de mogelijkheid door te groeien naar senior advocaat. Een kans die ze met twee handen wilt aangrijpen.

En Leo.. poe doe mij ook zo’n collega! Hoewel, Leo is niet echt een collega van Janna, maar een advocaat bij een andere firma. Hij verdedigd de tegenpartij in Janna’s echtscheidingszaak van het zeer bekende en geliefde stel Chelsea Valentino en Robert van der Meulen. Maar deze scheiding loopt alles behalve soepel. Ik had af en toe echt medelijden met Janna. Wat een onmogelijk mens was Chelsea! Het lijkt me als advocaat ook best wel lastig om je eigen persoonlijke mening te scheiden (HA HA) van je werk. Je staat immers je cliënt bij en opereert in het belang van haar eisen en wensen.

Ik betrapte mezelf erop dat ik af en toe hardop aan het lachen was tijdens het lezen.

Ik heb Marijke haar schrijfstijl al een beetje leren kennen door De Weddingplanner serie. Die serie beviel zo goed, dat ik echt heb uitgekeken naar haar nieuwe fysieke boek Ik pleit voor jou! En wat heb ik gelachen om haar humoristische schrijfstijl. Die zag ik al bij De Weddingplanner maar bij Ik pleit voor jou! is ze echt on top. Ik betrapte mezelf erop dat ik af en toe hardop aan het lachen was tijdens het lezen. Door deze humor gecombineerd met een luchtige en vlotte schrijfstijl, vlieg je zo door het boek heen. Dat zijn precies de elementen die ik hoop terug te zien bij een feelgood roman.

Een vlot geschreven feelgood roman vol humor. Ik ben fan!

Wat heb ik genoten van Ik pleit voor jou! Ik vind het stiekem best jammer dat hij alweer uit is. Dat dit verhaal zich afspeelt in de wereld van advocaten, vond ik heel interessant. Een serieus onderwerp als (v)echtscheidingen weet Marijke in deze feelgood toch op een luchtige en humoristische manier weg te zetten. Hoewel ik nog niet heel veel van deze auteur heb gelezen, kan ik inmiddels wel zeggen dat ze zeker niet onder doet voor auteurs als Charlotte de Monchy en Jill Mansell. Ik voeg Marijke toe aan mijn lijst met favo feelgood auteurs en duik snel de (online) boekhandel in om haar al eerder verschenen boeken te scoren. Het moge duidelijk zijn. Ik ben fan!

Heerlijk duurt het langst

Benieuwd geworden naar De Weddingplanner serie? Mijn recensie over de eerste vier delen kan je hier lezen.