Boekrecensie: De Bronzen Stad

Title: De Bronzen Stad
Author: S.A. Chakraborty
Release date: November 2021
Genre: YA Fantasy

Tussen de marktkramen van het achttiende-eeuwse Caïro zingen nog altijd de oude verhalen rond. Verhalen over djinns en geesten. Over steden verborgen in het kolkende zand van de woestijn, vol betoveringen, verlangen en schatten die je stoutste dromen overtreffen. Daar, waar de magie door elke straat stroomt en als stof in de lucht hangt, wacht Daevabad: de legendarische bronzen stad. Achter haar hoge muren en zes djinnpoorten wacht een stad vol intrige en betovering – waar oude vetes verre schaduwen werpen en de machtsstrijd genadeloos is.

Nahri heeft nooit in magie geloofd. Dromen over schatten en verborgen steden is leuk, maar als je de kost verdient met het oplichten van rijke Ottomaanse edelen, heb je wel iets anders aan je hoofd. Tot Nahri tijdens een van haar zwendelpraktijken per ongeluk een mysterieuze djinnkrijger aan haar zijde roept, en ze beseft dat de magische wereld die ze voor onzin hield maar al te echt is. Sterker nog: dat zijzelf er onherroepelijk deel van uitmaakt. Want Nahri heeft nooit geweten waar ze vandaan komt, of hoe het kan dat ze vreemde talen kan verstaan die niemand haar ooit heeft geleerd. Ze hoopt dat de krijger haar de antwoorden kan geven die ze haar hele leven heeft gezocht. Maar iedereen weet dat een wens doen bij een djinn fatale gevolgen kan hebben.

In De Bronzen Stad volgen we Nahri. Waar de hoofdpersonages vaak helden zijn, is dat in dit geval niet zo. Nahri is namelijk een dief en een oplichter. Ze is altijd op zoek naar haar volgende slachtoffer. Daarnaast is ze erg pragmatisch en ontzettend koppig.

En dan hebben we Dara, de duistere en statige krijger. Hij is ontzettend arrogant en is duidelijk geen goed mens. Toch is hij niet alleen maar slecht. Hoe meer je over hem leert, hoe grijzer de lijn tussen goed en slecht wordt.

Tot slot is er Ali, de heethoofdige jonge prins die sinds zijn geboorte is opgevoed om voor zijn oudere broer te vechten. Hij ziet de wereld erg zwart-wit en begrijpt de politiek niet. Gooi al deze personages bij elkaar in één verhaal en je hebt de perfecte mix van spanning, drama en een vleugje romantiek.

Als lezer kom je naar De Bronzen Stad voor de fantastische fantasiewereld, maar je blijft voor de manier waarop Chakraborty alles op slimme wijze met elkaar weet te verweven.

De auteur van De Bronzen Stad is S.A. Chakraborty. En hoewel ik nog niet eerder iets van haar heb gelezen, wist ik al wel dat haar boeken in Amerika razend populair zijn. Chakraborty weet de wereld waarin dit verhaal zich afspeelt ongelofelijk goed te omschrijven. Soms neemt ze hier zoveel tijd voor, dat de wereldomschrijving het plot van het verhaal overnam. Toch denk ik dat dit nodig is geweest om een goede basis voor de trilogie neer te zetten. Al is het maar omdat lezers misschien niet bekend zijn met de Egyptische/Midden-Oosterse setting aan het einde van de negentiende eeuw. Alles, van het eten tot de gebouwen, van de ifrit tot de djinn, en van de kleding tot de politiek krijgt de aandacht die het verdient om de verbeelding voor zich te laten spreken.

Als lezer kom je naar De Bronzen Stad voor de fantastische fantasiewereld, maar je blijft voor de manier waarop Chakraborty alles op slimme wijze met elkaar weet te verweven. Van de liefdesdriehoek en fantastische personages tot aan de enorm spannende cliffhanger waarmee ze de lezer aan het einde van het boek achterlaat. Met haar debuut heeft ze een rijke historische fantasiewereld weten neer te zetten terwijl ze ook actuele parallellen trekt met onze huidige sociaal-politieke situatie. Ik ben obsessed en kan niet wachten op het vervolg. Een mustread voor iedere fantasy lezer.

De Bronzen Stad