Boekrecensie: De verloren erfgenaam

Title: De Verloren Erfgenaam
Author: Jennifer Lynn Barnes
Publisher: Blossom Books
Release date: September 2021
Genre: YA Thriller

De verloren erfgenaam is het vervolg op De Erfenis van Jennifer Lynn Barnes. Een YA thriller waar ik zeker tegen het einde van het verhaal erg enthousiast over was. Het mysterie hield me erg bezig en de enorme plottwist zorgde er voor dat ik niet kon wachten op het vervolg. Wat ik daarvan vond, lees je in deze recensie.

Het mysterie rondom de familie Hawthorne is in ‘De erfenis’ nog niet opgelost. Sterker nog, het is juist groter geworden. Avery en Jameson hebben ontdekt dat het absoluut geen toeval is dat Tobias Hawthorne haar zijn vermogen heeft nagelaten. Hij houdt Avery al jaren in de gaten. Maar waarom? Hoopt hij dat ze zijn versplinterde familie weer bij elkaar zou kunnen brengen, of zit er meer achter? Avery is vastbesloten om antwoorden te vinden, maar dat is niet makkelijk met Jameson en Grayson in de buurt. Bovendien zijn er nog steeds mensen die haar het liefst zien verdwijnen…

Het vervolg begint direct waar het eerste deel ophield. Ik besloot het vorige boek niet te herlezen, ondanks dat ik me veel details van het verhaal niet meer kon herinneren. Achteraf gezien, had ik het beter wel kunnen doen. De reden hiervoor is omdat er best wat personages voorbij komen in deze serie. Hoewel Jennifer Lynn Barnes wel een kleine samenvatting geeft van het eerste boek, was dat voor mij niet genoeg om direct vanaf het begin volledig in het verhaal te komen. Het duurde dus best even voor ik iedere personage (belangrijke en minder belangrijke) kon plaatsen. Het was wellicht een idee geweest om de stamboom van de familie net zoals in het eerste deel, ook weer in dit deel terug te laten komen als geheugensteuntje.

In De Verloren Erfgenaam volgen we weer dezelfde personages als in De Erfenis. Avery is ons hoofdpersoon die een enorme erfenis heeft geërfd van een man die ze nog nooit in haar leven heeft ontmoet. Ik vind haar een heel leuk personage. Het is leuk om te zien hoe ze geïrriteerd raakt door protocollen die ze moet volgen en letterlijk geen idee heeft hoe ze ervan moet genieten beroemd te zijn. Ondertussen is de familie van de overleden meneer Hawthorne ook nog steeds bezig het raadsel te ontcijferen. Want waarom erft een onbekend meisje genaamd Avery een fortuin en krijgt de familie niets?

Jennifer Lynn Barnes, de auteur van De verloren erfgenaam, heeft dit boek net als De Erfenis weer opgedeeld in korte hoofdstukken. Daardoor vlieg je voor je gevoel door het verhaal heen. Zoals ik hierboven ook al aangaf, had ik soms wel moeite om me het verhaal van het eerste deel goed te herinneren. Voornamelijk de personages uit elkaar houden vond ik opnieuw lastig. Ook vond ik wederom de liefdesdriehoek die ook in deel twee terugkomt, nog steeds overbodig. Voor mijn gevoel was dit geen toevoeging voor het verhaal. Want dit boek draait toch eigenlijk wel om één ding en dat is het mysterie rondom de erfenis. Alle plottwists die ze voorbij liet komen zijn daarentegen nog beter dan die in De Erfenis.

Een spannend mysterie dat je niet loslaat!

De verloren erfgenaam is naar mijn mening een fantastisch vervolg op De Erfenis. Jennifer weet het mysterie zo goed op te bouwen, dat ik met elke bladzijde die ik las geboeid bleef. Bovendien vond ik de wendingen die het verhaal nam erg verrassend en goed bedacht. Toevallig hoorde ik dat er ook nog een derde deel komt in de serie. Of dat nodig is? Nee, volgens mij had een duologie ook prima geweest. Al weet ik natuurlijk niet wat Jennifer Lynn Barnes nog in petto heeft voor Avery!

De verloren erfgenaam

Benieuwd naar mijn recensie over het eerste deel in Het Hawthorne-mysterie? Die kun je hier terugvinden.