Boekrecensie: Layla

Title: Layla
Author: Colleen Hoover
Publisher: Zomer & Keuning
Release date: Oktober 2021
Genre: Paranormal Romance

Als ik één auteur zou moeten opnoemen van wie ik standaard al haar boeken wil lezen, dan is het absoluut Colleen Hoover. Zodra er een nieuw boek van haar uitkomt, koop ik hem dan ook direct. Zo kwam onlangs haar nieuwste titel Layla uit. Maar dit boek bleek achteraf wel anders te zijn dan ik van haar gewend ben. Waarom? Dat lees je in deze recensie.

Wanneer Leeds Layla ontmoet, is hij ervan overtuigd dat hij de rest van zijn leven met haar zal doorbrengen. Maar een onverwachte gebeurtenis zorgt ervoor dat Layla moet vechten voor haar leven. Na weken in het ziekenhuis herstelt Layla lichamelijk, maar door de emotionele en mentale littekens is de vrouw op wie Leeds verliefd is geworden verdwenen. Om hun relatie weer op de rails te krijgen, neemt Leeds Layla mee naar de bed and breakfast waar ze elkaar voor het eerst ontmoetten. Zodra ze aankomen, neemt Layla’s gedrag een bizarre wending. En dat is slechts een van de vele onverklaarbare gebeurtenissen.

Leeds voelt zich ver verwijderd van Layla en vindt al snel troost in Willow, een andere gast van de B&B met wie hij een band vormt door hun gedeelde zorgen. Naarmate zijn nieuwsgierigheid naar Willow groeit, brengt zijn beslissing om haar te helpen antwoorden te vinden hem rechtstreeks in conflict met Layla’s welzijn. Leeds beseft al snel dat hij een keuze moet maken, omdat hij ze niet allebei kan helpen. Maar als hij de verkeerde keuze maakt, kan dat voor hen allemaal nadelig zijn.

Layla is uniek, spannend, angstaanjagend en intrigerend. Wegleggen is geen optie zodra je bent begonnen met lezen!

In Layla volgen we Leeds. Hij is een basgitarist in een bandje waarin hij eigenlijk geen plezier beleeft. Zijn leven is sowieso maar saai. Maar als hij op een avond tijdens een optreden Layla ontmoet, verandert zijn blik op het leven. De relatie is er eentje van liefde op het eerste gezicht. Sinds de avond dat ze elkaar hebben ontmoet, zijn ze niet meer zonder elkaar geweest. Persoonlijk vraag ik me wel af in hoeverre dit realistisch en gezond is. Maar twee maanden nadat ze samenwonen krijgt Layla een verschrikkelijk ongeluk waardoor ze in het ziekenhuis belandt met hersenletsel. Sinds het ongeluk is ze niet meer dezelfde. Leeds heeft het daar heel moeilijk mee, maar wilt haar tegelijkertijd zo goed als hij kan helpen. Het lijkt hem dan ook een goed idee om terug te gaan naar de plek waar ze elkaar hebben ontmoet. Maar niets blijkt minder waar. Layla’s gedrag wordt daar namelijk alleen maar erger en verwijdert haar steeds verder van Leeds.

Leeds beleeft hun bezoekje aan de bed and breakfast op een hele andere manier. Hij vindt afleiding en troost bij Willow. Maar of dat nou zo’n goed idee is?

Ik ben verliefd op de schrijfstijl van multitalent Colleen Hoover. Of ze nu een romantisch verhaal, een thriller of een paranormaal boek schrijft. Colleen verrast altijd en stelt je nooit teleur.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik voor ik begon met het lezen van Layla geen idee had waar het verhaal over ging. Het is een boek van Colleen Hoover, dus het zal wel goed zijn dacht ik. En ik werd niet teleurgesteld want ik zat al heel snel helemaal in het verhaal. Colleen is een ster in sterke romance verhaallijnen neerzetten. Dat is nu niet anders en ik raakte al snel gefascineerd door de ontmoeting van Layla en Leeds en de sneltreinvaart die hun relatie vervolgens nam. Wat ik echter niet zag aankomen, was de paranormale wending die het verhaal nam. Dit is geen genre waarin ik normaal lees dus ik hield m’n hart vast van wat ik er van zou vinden. Maar Colleen introduceert de paranormale gebeurtenissen heel geleidelijk waardoor ik het goed kon handelen en er verrassend genoeg zelfs van heb genoten. Het fijne aan haar boeken is dat Colleen een hele constante en herkenbare schrijfstijl heeft. Dit hield ze ook vast in Layla. Dat maakt een introductie in een geheel onbekend genre voor de lezer ook minder heftig.

Met Layla slaat Colleen Hoover opnieuw een nieuwe weg in. Nadat ze met De Waarheid het thrillergenre ontdekte, ging ze met dit boek weer een hele andere kant op, namelijk de paranormale kant. Dit combineerde ze echter wel met voldoende romance waardoor dit boek toch een typische Colleen Hoover blijft. Ik vind het ontzettend knap en stoer van haar dat ze zichzelf blijft uitdagen in nieuwe genres. Doordat haar schrijfstijl zo constant is, is het voor lezers ook de ideale manier om nieuwe genres te ontdekken zonder overweldigd te worden. Dit boek bevat een unieke mix van romantiek, paranormaal en thrillerelementen. Ik heb betere plotlijnen gezien in boeken van Colleen en dit is ook zeker niet mijn favoriete boek van haar, maar ik heb er wel erg van genoten. Het is leuk om op deze manier eens een kijkje in een ander genre te nemen. Een genre waarin ik uit mezelf nooit terecht zou komen.

A Torch Against The Night