Boekrecensie: De roos uit het beton

Title: De roos uit het beton
Author: Angie Thomas
Publisher: Uitgeverij Moon
Release date: Mei 2021
Genre: Young Adult
Rating: ★★★★✩ 4.0

Een aantal jaar terug kwam Angie Thomas met haar boek The Hate U Give. Dit boek mocht op veel lovende reacties rekenen. Vlak daarna kwam Black lives matter. Deze beweging zorgde opnieuw voor een opbloei van The Hate U Give. Dit boek stipt namelijk de rasongelijkheid in Amerika aan. Een onderwerp wat helaas nog steeds erg actueel is. Afgelopen maand verscheen De roos uit het beton, de prequel op The Hate U Give.

Er is één ding waar de zeventienjarige Maverick Carter zeker van is: een échte man zorgt voor zijn familie. Als zoon van een voormalig berucht bendelid doet Mav dat op de enige manier die hij kent: hij dealt voor de King Lords. Met het geld kan hij zijn moeder helpen, die zich met twee banen te pletter werkt om voor hen te zorgen terwijl zijn vader in de gevangenis zit.

Zijn leven is niet perfect, maar hij heeft een beeldschone vriendin en een neef die altijd achter hem staat, dus Mav heeft het gevoel dat hij alles redelijk onder controle heeft. Totdat hij erachter komt dat hij vader wordt…
Hij komt er al snel achter dat drugs dealen, hard studeren en voor een pasgeboren baby zorgen moeilijker te combineren is dan hij dacht. Dus wanneer Mav de kans krijgt om het rechte pad te bewandelen, grijpt hij die met beide handen aan. Hij zal iedereen die hem bestempelt als hopeloos tuig hun ongelijk bewijzen.

Alleen is weglopen niet zomaar een optie, niet wanneer er King Lord-bloed door je aderen stroomt. Loyaliteit, wraak en verantwoordelijkheid dreigen Mav te verpletteren, zeker als er iemand van wie hij houdt op brute wijze wordt vermoord. Uiteindelijk zit er maar één ding op: Mav moet zelf ontdekken wat het betekent om een echte man te zijn.

Het valt me op dat er steeds vaker YA boeken uitkomen waarbij we een mannelijk hoofdpersonage volgen. Waar ik eerst vooral vrouwelijke hoofdpersonages tegenkwam, is dat tegenwoordig lang niet meer zo vanzelfsprekend. Een goeie ontwikkeling vind ik dat. In De Roos uit het beton volgen we ook een man, Maverick. We leerde hem in The Hate U Give al kennen als ondernemer en de vader van Starr en Seven. In dit boek leren we hem kennen vanaf het moment dat hij op het punt staat vader te worden.

Aan het begin van het verhaal is Maverick een jonge bendelid die in de voetstappen van zijn vader treedt. Hij is van plan om te gaan studeren, heeft een vriendin en een grote supportgroep van vrienden. Maar heel zijn leven staat op het punt te veranderen wanneer blijkt dat hij vader wordt. Dat is niet niets maar Maverick pakt dit verrassend goed op. Hij realiseerde zich al heel snel wat hem te wachten stond.

The Hate U Give werd een fenomeen vanwege de diepgang en authentciteit van de personages. Deze elementen schitteren opnieuw in De roos uit beton.

Wat ik me herinner van Angie Thomas haar eerdere boeken, is dat ze heel rauw schrijft. Ze maakt niets mooier dan het is en probeert ons de realiteit te laten zien. Een realiteit die niet altijd even mooi is. Hoewel dat soms best moeilijk en confronterend is om te lezen, weet ze ook de nodige humor en liefde in haar boeken te verwerken. Bij De roos uit beton is dat ook weer het geval.

Angie Thomas kan iets met woorden wat maar weinig mensen kunnen. Ze trekt je mee in het verhaal en zorgt ervoor dat elk hoofdstuk rauw en puur aanvoelt. The Hate U Give werd een fenomeen vanwege de diepgang en authentciteit van de personages. Deze elementen schitteren opnieuw in De roos uit beton. Een aanrader als je van The Hate U Give hebt genoten, maar deze prequel zou je ook prima als standalone kunnen lezen.

Niets minder