Boekrecensie: Beter laat dan nooit

Title: Beter laat dan nooit
Author: Charlotte de Monchy
Release date: mei 2021

Ieder jaar komt er rond april/mei een nieuw boek uit van Charlotte de Monchy. Zij is voor mij (en inmiddels voor heel veel andere lezers), de Nederlandse Jill Mansell. Beter laat dan nooit is haar nieuwste titel.

Als Merle hoort dat haar hippie-oma haar enige bezit, het oude statige huis op de rotsen van Cornwall, heeft verkocht aan een investeerder, vreest ze dat de oude vrouw het slachtoffer is geworden van een harteloze oplichter. Hoewel Merle – een succesvolle internetondernemer en een no-nonsense type – gemengde gevoelens heeft over de kleurrijke levensstijl van haar artistieke, hasj rokende oma, besluit ze toch af te reizen naar het kleine dorpje waar ze als kind vele zomers doorbracht. Want als het om zaken gaat, beschouwt ze zichzelf als de aangewezen persoon om haar bij te staan.

Als de investeerder die haar oma heeft uitgekocht James Miller blijkt te zijn, de pestkop van het dorp die vroeger kwallen in haar zwembroek duwde, is Merle dubbel gemotiveerd hem een lesje te leren. Helaas blijkt hij ineens ook de kleinzoon van oma’s nieuwe grote liefde te zijn, wat de situatie ingewikkeld maakt. Helemaal als ze min of meer gedwongen wordt om samen met hem een verrassingsbruiloft te organiseren voor de bejaarde geliefden.

In Beter laat dan nooit volgen we Merle. Merle woont in Utrecht in een huurappartementje en heeft een eigen bedrijf. Ze heeft een eigen succesvolle app ontwikkeld. Mede daarom is ze heel zakelijk en hecht ze veel waarde aan wat andere van haar vinden. Merle kan dan ook maar weinig sympathie opbrengen voor haar oma die nogal ‘vrij’ leeft met haar ongewone hobby’s. Toch houdt ze enorm van haar. Als ze krijgt te horen dat haar oma haar huis in Cornwall heeft verkocht, twijfelt ze dan ook geen moment. Ze vertrekt van Utrecht naar Engeland om te kijken hoe haar oma ooit tot dit besluit heeft kunnen komen.

Naast Merle, volgen we ook Jessie. Jessie is een dokter uit Londen en heeft haar drukke leventje in de hoofdstad opgegeven voor een wat rustigere baan als huisarts in Cornwall. Samen met haar vriend heeft ze de drukke stad achter zich gelaten. In haar vrije tijd kijkt ze het liefst naar operatievideo’s. Haar relatie loopt de laatste tijd niet zo lekker, maar Jessie zou Jessie niet zijn, als ze er alsnog alles aan wil doen om dat te verbeteren.

Kenmerken aan de boeken van Charlotte de Monchy, is dat je nooit één personage volgt. Het zijn er altijd meerdere en ze hebben ergens een connectie met elkaar. Bij Beter laat dan nooit is dat ook weer het geval. Merle en Jessie delen namelijk een verleden met elkaar waar je vanzelf achter komt tijdens het lezen. Charlotte heeft een bepaalde gaven om haar boeken zo vlot, aanstekelijk en humoristisch te schrijven, waardoor ik ook deze keer weer het boek in een dag uit had. Ook weet ze haar personages en de verhoudingen tussen hen uitstekend te omschrijven. James, een mannelijk personage uit het verhaal bijvoorbeeld. Hij is de perfecte tegenhanger van Merle en ik heb regelmatig moeten lachen om hun gekibbel.

Feelgood is Charlotte op haar lijf geschreven. Beter laat dan nooit is een fris verhaal vol humor, gekibbel, leuke personages en lees je binnen no time uit.

Ik kan inmiddels wel zeggen dat ik bij Charlotte de Monchy van te voren 100% zeker weet dat ik haar boeken leuk ga vinden. Ze schrijft met een bepaalde zekerheid die bij nog nooit hebben teleurgesteld. Feelgood is haar op het lijf geschreven en ik hoop oprecht dat ze daar nog lange tijd mee door zal gaan. Ik vind Beter laat dan nooit één van haar beste verhalen tot nu toe. De personages trokken mij heel erg aan. Dat heb je in het ene verhaal nou eenmaal meer dan in de ander. Mocht je van feelgood houden en Charlotte haar boeken nog niet kennen, dan raad ik je ten zeerste aan om eens een boek van haar te lezen. Ze zal je niet teleurstellen. Beloofd!

Niets minder*Dit artikel bevat een recensie-exemplaar. Dit beïnvloedt mijn mening van het boek niet.

Benieuwd naar mijn recensies over Charlotte haar andere boeken? Klik dan hier.