Boekrecensie: Everless

Title: Everless
Author: Sara Holland
Publisher: Blossom Books
Release date: Februari 2020
Genre: YA Fantasy

Grote kans dat je het boek Everless van Sara Holland al wel eens voorbij hebt zien komen. Dit boek dat in 2018 is uitgegeven door Blossom Books was in dat jaar een grote hype. Toch las ik dit boek zelf pas jaren later. Waarom? Ik ben eigenlijk pas sinds kort wat vaker fantasy aan het lezen. Ik begin dit genre steeds leuker te vinden. Daardoor moest ik aan dit boek denken. Het concept ervan, klonk namelijk heel tof. Je leest er meer over in deze recensie.

Tijd is geld. Zeker in Sempera, waar tijd in je bloed zit en omgezet kan worden naar munten. Hoe rijker je bent, hoe langer je leeft…
De familie Gerling is rijk: ze hebben tijd in overvloed door de hoge belastingen die ze eisen van de arme bevolking. En niemand haat hen meer dan Jules Ember. Toen ze klein was, woonde ze met haar vader op Everless, het landgoed van de Gerlings, maar een noodlottig ongeluk dwong hen midden in de nacht te vluchten. Als Jules erachter komt dat har vader bijna door zijn tijd heen is, weet ze echter dat er maar een ding op zit: terugkeren naar Everless om daar wat bij te verdienen.

Teruggaan naar Everless brengt meer gevaar – en verleiding – met zich mee dan Jules zich ooit had kunnen voorstellen. Al gauw komt ze steeds dichter bij een bizar, eeuwenoud geheim over het landgoed en zichzelf.

Wat een verslavend boek. Stoppen met lezen behoort niet tot te opties als je eenmaal het verhaal van Everless bent ingezogen!

In Everless volgen we het personage Jules. Aan het begin van het boek vond ik haar heel moeilijk te peilen. Dat kwam ook omdat ik het verhaal nog niet helemaal goed begreep. Ik heb daar in het fantasygenre vaak wat langer voor nodig. Maar naarmate je verder in het verhaal komt, worden dingen steeds duidelijker. Je duikt dieper in het verleden van Jules wat het verhaal heel spannend en interessant houdt. Ik merkte dat ik echt in het verhaal van Jules werd gezogen.

Eindelijk een boek die me hetzelfde gevoel gaf als De Selectie van Kiera Cass.

Sara Holland is voor mij een nog onbekende auteur en ik wist dan ook totaal niet wat ik kon verwachten. Ik ben nog een redelijk groot groentje binnen het fantasygenre dus ik had überhaupt geen idee of ik het verhaal zou begrijpen. Toch wekte het bloed = tijd = geld principe mijn nieuwsgierigheid naar Everless. Losstaand daarvan, had ik helemaal niet het idee dat ik een fantasyverhaal aan het lezen was. De wereld die Sara Holland heeft neergezet was enorm fascinerend en de personages erg likeable. Naast Jules waren er meer personages, waaronder de prinsen die heel tof waren om te volgen.

De Selectie Vibes

Ik had nooit gedacht dat dit moment nog zou komen, maar ik denk dat ik een boek heb gevonden voor de liefhebbers van De Selectie van Kiera Cass. Ik krijg regelmatig de vraag wat mensen moeten lezen als ze die serie leuk vinden. Nooit had ik hier een goed antwoord op omdat ik De Selectie echt uniek vond. Toch had ik bij het lezen van Everless regelmatig eenzelfde gevoel. Al is het verhaal compleet anders hoor! Ik denk dat het te maken heeft met de setting en de karakters van het hoofdpersonage Jules die veel overeenkomsten heeft met America in De Selectie.

Een magische setting, uitstekend uitgewerkte personages en een tof concept, maakt Everless een zeer unieke YA fantasy.

Everless komt wat moeizaam op gang, maar als het concept bloed = tijd = geld goed is uitgelegd, barst het verhaal pas echt los. Ik merkte dat ik helemaal in het verhaal gezogen werd en het vervolgens voelde als een soort verslaving. Stoppen met lezen behoorde niet meer tot de opties! De magisch setting in combinatie met de betekenis van bloed, maakt Everless een zeer unieke YA fantasy. Als je het genre nog een beetje aan het ontdekken bent, is dit ook absoluut een aanrader. Het is geen boek met draken, zombies of andere enge beesten waardoor het grotendeels in onze wereld zou kunnen afspelen. Ik ben hooked en ga het tweede deel Evermore meteen bestellen!

Enthousiast geworden? Dan heb ik heel goed nieuws. De paperbackvariant van Everless is namelijk tijdelijk verkrijgbaar voor maar 10 euro! Let op, deze actie is tijdelijk dus wacht niet te lang en scoor hem snel via onderstaande link.

Everless