Boekrecensie: Grown

Title: Grown
Author: Tiffany D. Jackson
Publisher: Katherine Tegen Books
Release date: September 2020

Soms kom ik boeken tegen online die ik heel graag wil lezen, maar gewoon de tijd niet voor heb. Ik denk dat dit het luxe probleem is van een boekenworm. Te veel willen lezen. Er komen jaarlijks ook gewoon gigantisch veel nieuwe boeken uit. Grown van Tiffany D. Jackson is zo’n boek die ik al sinds de release in september wil lezen. Toch kwam het er niet van. Totdat ik zag dat dit boek is genomineerd voor de Goodreads Choice Awards.

Wanneer Enchanted Jones wakker wordt met bloed aan haar handen en geen herinneringen meer heeft aan de vorige nacht, is er niemand die er meer vragen heeft dan zij. Het enige wat ze wel weet? Dat dit alles niet zo had moeten zijn. Korey was haar ticket naar fame.

Voordat er een lijk was, was Enchanted een meisje die heel graag zangeres wilde worden. Een meisje die worstelde met de recente verhuizing van haar hechte familie naar de buitenwijken van New York. Ook probeerde ze haar plek te vinden op de middelbare school als het enige zwarte meisje. Maar dan ziet de legendarische R&B-artiest Korey Fields haar tijdens een auditie. En plotseling neemt haar droom om een ​​professionele zangeres te worden een vlucht.

Enchanted is verblind door Korey’s luxe leven, maar al snel verandert haar droom in een nachtmerrie. Achter Korey’s charme en sterrenkracht schuilt een duistere kant. Een kant die haar bij elke beweging wil beheersen. Maar dat alles is nu voorbij. Want hij is dood en de politie staat voor de deur. Wie heeft Korey Fields vermoord?

In Grown volgen we Enchanted. Een middelbare scholier die worstelt om haar plek te vinden in de wereld. Dat ze het enige zwarte meisje is op haar school maakt het er niet makkelijker op. Ze woont samen met haar ouders en broers en zussen in Jersey. Haar ouders hebben het niet breed en werken zichzelf in de rondte om ervoor te zorgen dat Enchanted en haar broertjes en zusjes naar een dure privé school kunnen. Daardoor is het leven van Enchanted niet zo groot. School, huiswerk, zwemtraining en oppassen op haar broertjes en zusjes. Maar Enchanted wilt eigenlijk maar één ding en dat is bekend worden als zangeres.

Als ze tijdens een auditie onverwachts oog in oog komt te staan met de beroemde Korey Fields, neemt haar leven een sneltreinvaart. Korey ziet wat in Enchanted wat niemand ooit in haar heeft gezien. Ze voelt zich speciaal als ze bij hem is. Zijn luxe leventje en zijn machtspositie spelen daarin ook een rol. Hij belooft van haar een ster te maken en gaat haar helpen een album op te nemen. Maar rijkdom en macht gaan vaak niet goed samen. Hij maakt misbruik van de situatie en weet iedereen te manipuleren.

Tiffany D. Jackson laat uitstekend zien in Grown hoe een tienermeisje verwikkeld kan raken in een relatie met een volwassene. Het is fictie, maar het verhaal is volgens mij wel lichtjes gebaseerd op de aantijgingen van R. Kelly. Het is erg geloofwaardig geschreven. Ondanks dat je regelmatig denkt: nee Enchanted doe het niet! begrijp ik haar ook heel goed. Ik heb haar geen seconde dom gevonden. De auteur is er in geslaagd om heel goed uit te leggen hoe een situatie als die van Enchanted ontstaat en hoe je er als jong tienermeisje helemaal in verwikkeld kan raken. Hou er wel rekening mee dat er flink wat heftige onderwerpen aan bod komen in Grown. Denk aan onderwerpen als misbruik, aanranding, verkrachting en psychologische manipulatie.

Grown is een ontzettend belangrijk YA contemporary waarvan ik hoop dat veel jonge meisjes (en jongens) het zullen lezen.

Grown is het zoveelste boek dat dit jaar is uitgekomen waarin het onderwerp #MeToo centraal staat. Maar net als veel andere auteurs die zich aan dit onderwerp hebben gewaagd, heeft Tiffany een ijzersterk verhaal weten neer te zetten. Door dit boek, kan ik helemaal begrijpen dat jonge meisjes van Enchanted haar leeftijd heel makkelijk zijn te manipuleren door mannen zoals Korey. Dat maakt Grown een ontzettend belangrijk boek waarvan ik hoop dat veel jongeren hem gaan lezen. Dit verhaal zal me nog lang bijblijven!

Het dorpje Happiness