Boekrecensie: In een ander leven

Title: In een ander leven
Author: Josie Silver
Publisher: Luitingh Sijthoff
Release date: November 2020

Vorig jaar mocht ik Een dag in december van Josie Silver lezen. Dit feelgood verhaal vond ik erg leuk, waardoor ik besloot Josie Silver in de gaten te houden. Deze maand kwam er een nieuw boek van haar uit: In een ander leven. Nieuwsgierig als ik was, ben ik er meteen in begonnen.

Als Lydia op haar verjaardag haar verloofde Freddie verliest bij een tragisch auto-ongeluk, weet ze zeker dat ze nooit meer zal kunnen liefhebben. Alles wat ze wil is zich binnenshuis verstoppen en huilen totdat haar ogen eruit vallen. Maar Lydia weet dat Freddie zou willen dat ze doorgaat, dus pakt ze op aanraden van beste vriend Jonah en zus Elle het leven weer op. Dan gebeurt er iets ongelooflijks waardoor Lydia een kans krijgt haar oude leven met Freddie terug te krijgen. Maar wat als er iemand in haar nieuwe leven is die wil dat ze blijft? Een hartverscheurend romantisch en warm verhaal over hoe mooi het is om liefde te geven en te ontvangen.

In In een ander leven volgen we Lydia. Ze heeft onlangs haar vriend Freddie verloren. Op de dag dat ze jarig was nota bene. Sindsdien is ze een emotioneel wrak, maar probeert ze zo goed als kan haar leven weer op te pakken. Als Freddie blijft opduiken in haar dromen, lijkt het oppakken van haar leven opeens veel minder makkelijk dan ze dacht. Lydia worstelt met het leven in haar dromen, waarin Freddie nog leeft en haar echte leven, waarin ze telkens wordt geconfronteerd met zijn grote gemis. Als lezer leef je eigenlijk al vanaf de eerste pagina met Lydia mee. Je voelt haar pijn en je zou haar zo graag willen helpen. Dat zorgde er bij mij voor dat ik continu wilde lezen. Ik moest weten hoe het met Lydia zou verder gaan.

In een ander leven lees je in twee verschillende tijdslijnen. De hoofdstukken worden namelijk afgewisseld tussen het leven van Lydia in haar dromen (dus waarin Freddie nog leeft) en het huidige leven van Lydia, waarin ze Freddie moet missen. Deze vorm zorgt ervoor dat het verhaal nog sterker werd. Dit komt doordat we Freddie nu ook leren kennen in levende lijve en niet alleen in een herinnering aan hem. Josie Silver weet als geen ander hoe ze haar personages tot leven moet brengen. Ze zijn identificeerbaar en je voelt je al snel bij ze betrokken.

Josie weet opnieuw haar kenmerkende warmte en humor in een verhaal te verwerken.

Heb je net als ik Een dag in December gelezen vorig jaar, dan ga je waarschijnlijk al met bepaalde verwachtingen dit boek in. Het is dan wel goed om te weten dat In een ander leven een heel ander verhaal is. Minder feelgood en een verhaal waarin rouw centraal staat. Dat maakt dit boek een stuk zwaarder en emotioneler. Wat de boeken dan wel met elkaar gemeen hebben? De kenmerkende warmte en humor die Josie Silver in haar verhalen verwerkt. Al met al is In een ander leven een boek dat het zeker waard is om te lezen. Een verhaal met een lach en een traan, maar met een hoopvol en krachtig einde.

Het dorpje Happiness