Boekrecensie: Little & Lion

Title: Little & Lion
Author: Brandy Colbert
Publisher: Little, Brown
Release date: Augustus 2017
Rating: ★★★✩✩ 3.75

Afgelopen weken zat ik echt in een YA contemporary vibe. Ik besloot er een aantal te bestellen die op m’n wensenlijstje stonden. Zo kocht ik bijvoorbeeld een vrij nieuw boek, You Should See Me In A Crown van Leah Johnson. Maar ik kocht ook Little & Lion van Brandy Colbert. Een al wat oudere contemporary uit 2017. Ik ken niemand die dit boek heeft gelezen, maar kocht het boek op basis van de synopsis die mijn interesse wekte.

Wanneer Suzette terug naar huis in Los Angeles komt voor de zomer, nadat ze een heel schooljaar in New England was op een kostschool, is ze er niet zo zeker van dat ze er ooit nog terug zal komen. LA is waar haar vrienden en familie zijn (inclusief haar crush, Emil). Het is ook de plek waar haar stiefbroer Lionel woont die een bipolaire stoornis heeft en haar hulp goed kan gebruiken.

Maar als ze zich langzaamaan weer vestigt in haar oude leventje, komen er nieuwe obstakels op haar pad. Ze krijgt gevoelens voor een meisje waar haar broer ook verliefd op is. En wanneer Lion’s ziekte uit de hand loopt, wordt Suzette gedwongen haar fouten uit het verleden onder ogen te zien en een manier te vinden om haar broer te helpen voordat hij zichzelf pijn doet – of erger.

In Little & Lion volgen we Suzette die net terug naar huis komt, nadat ze een schooljaar lang in New England is geweest. Het leek haar moeder en stiefvader het beste als ze daar naar een kostschool zou gaan omdat dingen vorig jaar nogal ingewikkeld werden bij hun thuis. Haar stiefbroer Lionel werd namelijk gediagnosticeerd met een bipolaire stoornis. Suzette en Lionel zijn erg close en het is dan ook niet vreemd dat Suzette zich grote zorgen maakte om haar broer. Ze zijn zo close dat ze bijnamen voor elkaar hebben: Little & Lion.

Suzette is een lief meisje die zichzelf nog steeds probeert te definiëren in een wereld die al snel een label op je plakt. Ze is zich ervan bewust dat haar identiteit als zwarte joodse vrouw opvallend en vaak ongemakkelijk is, vooral op haar homogene kostschool, waar het voelde alsof ze stukjes van zichzelf moest verbergen voordat haar klasgenoten haar zouden accepteren.

Little & Lion is een heel fijn geschreven contemporary die zowel zware als zachtere delen kent.

Eén van de fijnste dingen aan Little & Lion is hoe goed dit boek geschreven is door Brandy Colbert. Het verhaal van Suzette in de zomer dat ze weer thuis bij haar familie is, wordt afgewisseld met flashbacks naar haar kindertijd, wanneer Lion wordt gediagnosticeerd. Maar er zijn ook flashbacks naar haar tijd op kostschool waarin je er als lezer achterkomt wat voor fouten ze daar heeft gemaakt die haar blijven achtervolgen in de zomer.

Little & Lion kent zware en zachtere delen. Lionels geestelijke gezondheid en de zoektocht van Suzette naar haar seksuele geaardheid zijn onderwerpen die niet makkelijk zijn voor tieners. Maar de sterke band die ze samen hebben en hun ontzettend lieve ouders zorgen voor een goede tegenhanger.

Little & Lion is een boeiend, heftig en tegelijkertijd zachtaardig verhaal wat voornamelijk draait om relaties in brede zin. En hoewel je de laatste tijd wordt doodgegooid met boeken waarin personages op zoek zijn naar hun seksuele geaardheid, word ik het nog niet zat. De schrijfstijl van de auteur hield mij aan dit boek vastgeplakt. Ik kon me helaas niet altijd helemaal vinden in de keuzes die Suzette maakte. Ik begreep de struggles waar ze mee rondliep, toch denk ik dat ze bepaalde dingen anders had kunnen aanpakken. Dit zorgde er af en toe voor dat ik een afstand ging voelen tussen mij als lezer en het hoofdpersonage. Dat is dan ook de reden dat ik dit boek uiteindelijk 3.75 sterren heb gegeven.

The Night Swim